Aha-upplevelser om ekonomi för gymnasieelever

Fyra av tio unga är oroliga för sin ekonomiska framtid. Samtidigt pratar hälften av Sveriges gymnasieelever sällan eller inte alls om ekonomi i hemmet. Det visar en undersökning från organisationen Ung privatekonomi. Nu har EFN Ekonomikanalen paketerat utbildningsmaterial för gymnasieskolan.
Undervisning. Foto: Berit  Roald, NTB Scanpix/TT NYHETSBYRÅN.
Undervisning. Foto: Berit Roald, NTB Scanpix/TT NYHETSBYRÅN.

Satsningen Skolornas EFN erbjuder material som både väcker elevers nyfikenhet för ekonomi och är relevant för flera gymnasiekurser: framförallt de samhällsvetenskapliga och företagsekonomiska. Bland annat finns material om:

1. Privatekonomi: budgetering, arbetsmarknad och skatter.
  2. Nationalekonomi: ekonomiska teorier, handel, tillväxt, handel och hållbarhet.
  3. Företagsekonomi: entreprenörskap, företagens roll i samhället och aktier.

Materialet produceras av några av landets bästa ekonomijournalister tillsammans med dramaturgiskt skickliga producenter, grafiker och redigerare. Klippen fångar in tittaren direkt och skapar aha-upplevelser. Vissa

”Vi vill stötta Sveriges alla hårt kämpande lärare. Det känns helt naturligt att erbjuda delar av vårt utbildande material till gymnasieskolor. Det ligger i linje med vårt uppdrag att höja kunskapen om ekonomi i samhället,” säger Anna Fagerström, ansvarig utgivare.

På Gratisiskolan.se hittar lärare EFN:s material samlat på en sida

Via Utbudet.se kan lärare beställa ett material om världshandel. https://www.utbudet.se/produkter/samhallskunskap/varldshandel

Utbildningsmaterialet som helhet finns också samlat här: https://www.efn.se/skola/

Vi fyller på med nytt material allt eftersom.

Kontakt: Anna Fagerström, ansvarig utgivare, 0707-95 26 26.

Undervisning. Foto: Berit  Roald, NTB Scanpix/TT NYHETSBYRÅN.
Undervisning. Foto: Berit Roald, NTB Scanpix/TT NYHETSBYRÅN.