Åhléns väljer Bra Miljöval

Nu har Åhléns tagit fram tvålar och diskmedel som de valt att miljömärka med Bra Miljöval. Det ingår i kedjans plan för att möta kundernas efterfrågan på miljömärkta varor.
Bra Miljöval-märkta tvålar och diskmedel.

De märkta tvålarna och diskmedlet uppfyller de strikta miljö- och hälsokrav som Bra Miljöval ställer. Märkningen har långtgående krav på nedbrytbarhet och giftighet för vattenlevande organismer. Ämnen som misstänks orsaka cancer eller skada fertiliteten är inte tillåtna. Strikta krav ställs även på hormonstörande och allergiframkallande ämnen.
— Vi är glada att Åhléns har valt att utöka sitt sortiment av Bra Miljöval-märkta produkter och ge fler möjlighet att välja miljömärkt och bidra till att fasa ut miljö- och hälsofarliga kemikalier, säger Eva Eiderström, chef för Bra Miljöval.

Efterfrågan på miljömärkta produkter har ökat hos Åhléns samtidigt som kedjans mål är att erbjuda tredjepartscertifierade produkter innan 2025 där det är möjligt.

— Att nu kunna erbjuda vardagsprodukter märkta med Bra Miljöval, en tuff märkning som vägleder våra kunder, är vi självklart glada och stolta över, säger Sofia Bothelius, strategi- och affärsutvecklingschef med övergripande ansvar för hållbarhet, Åhléns AB.

Tvålarna och diskmedlet som finns tillgängliga i handeln från början av januari är producerade i Sverige.

Bra Miljövals krav på kemiska produkter och kosmetika i korthet

• Märkningen ställer långtgående krav på nedbrytbarhet och giftighet för vattenlevande organismer.
  • Högfluorerade ämnen (PFAS) och cykliska siloxaner tillåts inte.
  • Allergiframkallande konserveringsmedel är inte tillåtna.
  • Ämnen som misstänks orsaka cancer eller skada fertiliteten är inte tillåtna.
  • Hormonstörande ämnen (från SIN-listan) är inte tillåtna.
  • Krav ställs på produkternas förpackningar, för att minimera miljöpåverkan och gynna ett effektivt resursutnyttjande.

Bra Miljöval-märkta tvålar och diskmedel.

Bra Miljöval ställer tuffare miljökrav på bilförsäkringar21.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Varje år anmäls runt en miljon skador på försäkrade personbilar med skadehantering som följd vilket påverkar miljön. Därför skärper Bra Miljöval miljökraven på bilförsäkringar. De nya kraven handlar främst om skadehantering för att minska klimat- och miljöpåverkan men även minska risken för hälso- och miljöfarliga utsläpp. Samtidigt ställs krav på att främja bildelning och förnybara drivmedel.