Inera AB

AI kan spela viktig roll i första linjens vård i framtiden

Dela

Pressmeddelande: Med rätt förutsättningar kan artificiell intelligens och automatisering spela en viktig roll i första linjens vård. Inera, ett offentligägt bolag som utvecklar digitala lösningar för landsting, regioner och kommuner, presenterar två rapporter och anordnar seminarier i Almedalen 3 juli om digitalisering, automatisering och AI i offentlig sektor.

1177 Vårdguiden har som helhet en mycket hög kännedom och ett högt förtroende. Varje månad har 1177.se ca åtta miljoner besök och telefonrådgivningen besvarar runt 450 000 samtal. Antalet inloggningar för att exempelvis boka tid eller läsa sin journal ökar snabbt.

För att kunna fortsätta att vara en viktig aktör i det digitala vårdlandskapet behöver 1177 Vårdguiden vidareutvecklas. Med ett automatiserat verktyg kan invånaren sköta flera av faserna själv, från att bedöma sina egna symtom till att få ett digitalt vårdmöte. Först i sista fasen kommer ett fysiskt vårdmöte, om det visar sig behövas.

Invånaren får fler verktyg för att sköta sin egen och närståendes vård, och fler möjligheter till digitala vårdmöten som hänger ihop med hela vårdkedjan. Det finns stora möjligheter att öka graden av automatisering inom sjukvårdsrådgivning och effektivisera verksamheten med stöd av sk chattbotar och artificiell intelligens.

Rapporterna visar både på behovet av ny infrastruktur och standarder, så att informationen kan följa med patienten oavsett hur hen navigerar i vårdprocessen och oavsett vilken utförare hen väljer.

- Målbilden för första linjens vård är digitalt när det går och fysiskt om det behövs. Egenvård och självservice via digitala vårdkontakter kommer att bli en allt viktigare del av hälso- och sjukvården. Det skapar dessutom möjligheter för patienter att bli mer delaktiga i sin vård och ta ett större ansvar för sin egen hälsa, samtidigt som vården blir mer tillgänglig och flexibel, säger Sofie Zetterström, vice vd på Inera.

Kontakter

Dokument

Länkar

Om

Inera AB
Inera AB
Hornsgatan 20
118 82 Stockholm

Växel: 0771-25 10 10https://www.inera.se/

Om Inera

Inera är ett digitaliseringsbolag, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, och har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.

Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera. De digitala lösningarna används av invånare samt anställda och beslutsfattare inom regioner och kommuner.

 

 

 

 

Följ Inera AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Inera AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye