Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.

Nu kan en virtuell försvarsmakt för barn skapas när World Childhood Foundations generalsekreterare Paula Guillet de Monthoux tagit emot checken för Drömprojektet. Foto: Magnus Sandberg.

-       Med Stella Polaris vill vi göra Sverige till ett föregångsland i hur man bekämpar sexuella övergrepp mot barn på nätet. Omfattningen av sexuella övergrepp mot barn är massiv. Varje övergrepp är fruktansvärt och därför är det viktigt att vi använder och utvecklar de tekniska verktygen för att skydda utsatta barn,säger World Childhood Foundations generalsekreterare Paula Guillet de Monthoux.

World Childhood Foundation kommer att skapa en hub för Artificiell intelligens (AI) där AI-relaterade initiativ uppmuntras, samordnas och intensifieras för att aktörer ska kunna förebygga och bekämpa sexuella övergrepp mot barn. Konkreta lösningar ska skydda barn på nätet och bidra till att effektivisera polisens, åklagares, civilsamhällets och forskares arbete. Projektet kommer att utvecklas med expertbidrag från bland andra Karolinska Institutet, Telia Company och Ersta Sköndal högskola. AI Sweden finns med som rådgivare och kontaktförmedlare.

-       Den tekniska utvecklingen har hittills varit till fördel för förövarna. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi bidra till att ändra på det. Vi är mycket stolta över att kunna stötta ett så meningsfullt och spännande projekt, säger Eva Struving, MD på Svenska Postkodlotteriet.

Tanken är bland annat att ge professionella aktörer en plattform som kan effektivisera och underlätta polisens och åklagarnas arbete som rör nätbaserade övergrepp på barn.

Projektet tilldelas 12,2 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Svenska Postkodlotteriet varje år. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.