AIK Basket inte i Basketligan dam 2018/2019

Foto: Anders Tillgren

Svenska Basketbollförbundet har efter granskning av AIK Baskets ekonomi och organisation tagit beslutet att föreningen inte kan delta i Basketligan dam nästa år. Föreningen har en omfattande ungdomsverksamhet som föreningen måste prioritera i detta läge. Det innebär att AIK Basket inte heller deltar i kvalet till Basketligan dam (BLD).

Kvalet kommer därför att spelas med tre lag om två platser i BLD. Uppsala Basket, Högsbo och Wetterbygden. AIK Basket kommer istället att ges en plats i Basketettan dam säsongen 2018-2019.

Kontaktperson:

Olle Lundén

Ansvarig tävling, Svenska Basketbollförbundet

olle.lunden@basket.se

Foto: Anders Tillgren

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lettland väljer Sverige som partnerland i EM20197.12.2018 15:13Pressmeddelande

För första gången någonsin kan värdnationen i basket-EM för damer välja en av de kvalificerade nationerna. Basket-EM 2019 arrangeras av Lettland och Serbien och Lettland har valt Sverige. - Vi delar historia, de har mästerskapserfarenhet och arbetar aktivt med sina fans, säger Lettlands förbundsordförande Valdis Voins. För Sverige innebär detta goda möjligheter att få en rekordstor publik i ryggen vid sina matcher i Riga.