AIK Basket inte i Basketligan dam 2018/2019

Foto: Anders Tillgren

Svenska Basketbollförbundet har efter granskning av AIK Baskets ekonomi och organisation tagit beslutet att föreningen inte kan delta i Basketligan dam nästa år. Föreningen har en omfattande ungdomsverksamhet som föreningen måste prioritera i detta läge. Det innebär att AIK Basket inte heller deltar i kvalet till Basketligan dam (BLD).

Kvalet kommer därför att spelas med tre lag om två platser i BLD. Uppsala Basket, Högsbo och Wetterbygden. AIK Basket kommer istället att ges en plats i Basketettan dam säsongen 2018-2019.

Kontaktperson:

Olle Lundén

Ansvarig tävling, Svenska Basketbollförbundet

olle.lunden@basket.se

Foto: Anders Tillgren

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.