AIK Basket inte i Basketligan dam 2018/2019

Foto: Anders Tillgren

Svenska Basketbollförbundet har efter granskning av AIK Baskets ekonomi och organisation tagit beslutet att föreningen inte kan delta i Basketligan dam nästa år. Föreningen har en omfattande ungdomsverksamhet som föreningen måste prioritera i detta läge. Det innebär att AIK Basket inte heller deltar i kvalet till Basketligan dam (BLD).

Kvalet kommer därför att spelas med tre lag om två platser i BLD. Uppsala Basket, Högsbo och Wetterbygden. AIK Basket kommer istället att ges en plats i Basketettan dam säsongen 2018-2019.

Kontaktperson:

Olle Lundén

Ansvarig tävling, Svenska Basketbollförbundet

olle.lunden@basket.se

Foto: Anders Tillgren

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.