Aimo lanserar scootertjänst på försök

Stockholms första bildelningstjänst med bara elbilar, aimo, lanserar nu elscootrar från den 5 augusti. Genom att erbjuda en helhetslösning från dörr till dörr som kombinerar elscootrar och bilar i samma app vill aimo påskynda en beteendeförändring i hur vi tar oss fram och på så sätt bidra till en mer hållbar stad.

Sedan aimo lanserade sin bildelningstjänst under förra hösten har efterfrågan ständigt ökat på de 300 elbilarna. ”Vår ambition är att påskynda övergången från att äga sin privata bil till ett mer hållbart sätt att resa. Vi vill erbjuda en helhetslösning - dörr till dörr - och kommer därför att lansera elscootrar på försök. Från och med den 5 augusti och till dess snön faller så kommer det att finnas både elscootrar och bilar i aimoappen” säger Koichi Harayama, VD för aimo.

Scootrar kan vara lösningen på att smidigt förflytta sig den sista sträckan från bussen/tågstationen, och i kombination med bildelning kan det vara ett mycket bra substitut till att äga sin egen bil. Det finns en del frågor kring hur hållbara och säkra scootrar är och om de har en negativ påverkan på stadsbilden. Ändå ser detta enkla och flexibla mobilitetsalternativ ut att vara väl accepterat av stockholmare och tusentals människor använder dessa tjänster idag.

Stockholm stad och aimo har skrivit under en avsiktsförklaring och aimo antar utmaningen till att göra detta fenomen till en hållbar mobilitetslösning för stockholmarna. ”Vi tror att det finns ett sätt att erbjuda en scootertjänst som kan användas på ett säkert sätt utan att störa fotgängare” säger Koichi Harayama.

Aimoscootrarna finns tillgängliga i aimoappen och användare över 19 år med körkort kan registrera sig gratis och få tillgång till hela tjänsten med både scootrar och bilar. Man kan boka scootern 15 minuter före din resa och betalar bara för tiden scootern används. En resa kostar 2 kr/min, utan öppningsavgift. Scootrarnas Homezone ser något annorlunda ut jämfört med bilarnas, i linje med stadens önskemål.

Josephine Adorelle, General Manager PR, Marketing, IR
Tel: 070 550 05 96 Mail: press@aimosolution.com

aimo drivs av Aimo Solution AB, ett nystartat bolag med kontor i Stockholm. Aimo Solution AB ägs till 100% av japanska Sumitomo Corp., ett av världens största investmentbolag som firar 100 års jubileum 2019.