NASDAQ OMX

27.11.2016 18:01 | NASDAQ OMX

PRESSINFORMATION
27 november 2016

EJ FÖR DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, TILL NYHETS­DISTRIBUTÖRER I USA ELLER FÖR SPRIDNING I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SINGAPORE, SYDAFRIKA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OTILLÅTEN ENLIGT TILLÄMPLIG LAG.

Aino Health planerar listning på Nasdaq First North

Styrelsen i Aino Health AB (publ) ("Aino Health" eller "Bolaget") har beslutat att ansöka om listning av Bolagets aktie på Nasdaq First North och i samband med listningen emittera högst 2 070 000 aktier riktat till allmänheten och institutionella investerare ("Erbjudandet"), varvid Bolaget tillförs högst 48,8 MSEK efter emissionskostnader. Ett prospekt avseende Erbjudandet offentliggörs den 27 november 2016. Första dag för handel på Nasdaq First North planeras till den 16 december 2016.

Det totala värdet av Erbjudandet, vid full teckning, uppgår till 53,8 MSEK fördelat på 1 800 000 nyemitterade aktier ("Nyemissionen") samt en övertilldelning av 270 000 befintliga aktier, till kurs 26,00 SEK ("Övertilldelningen"). Den senare kan komma att utnyttjas i händelse av ett stort intresse för Erbjudandet. Övertilldelningen genomförs som ett led i stabilisering, varefter Bolaget kan komma att emittera ytterligare högst 270 000 aktier genom en Övertilldelningsoption riktad till Erik Penser Bank.

Ett antal investerare har åtagit sig att teckna aktier för 31,9 MSEK, motsvarande cirka 68 procent av Erbjudandet exklusive Övertilldelning.

Aino Healths affärsidé är att öka hälsomedvetandet i olika kundorganisationer och sänka personalens sjukfrånvaro genom att marknadsföra en IT-baserad processlösning till såväl privata som offentliga företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller tjänster och verktyg för hela värdekedjan för hälso- och säkerhetshantering samt relaterade tjänster, processer och metoder.

Det samhälleliga behovet av att förbättra befolkningens hälsotal bl a genom att reducera sjukfrånvaron ställer nya krav på arbetsgivarna och skapar behov av nya lösningar. Genom nytänkande och genom att erbjuda moderna lösningar, möjliggör Aino Health en revolutionerande effektivisering av företagens och den offentliga förvaltningens hantering av sjukfrånvaro. Det innebär att Aino Healths potentiella kundkrets är mycket stor.

Erbjudandet

• Erbjudandet omfattar högst 1 800 000 nyemitterade aktier samt, vid stort intresse en övertilldelning av högst 270 000 befintliga aktier
  • Teckningskursen i Erbjudandet uppgår till 26,00 SEK per aktie, vilket motsvarar ett bolagsvärde på cirka 94,2 MSEK före Erbjudandet
  • Erik Penser Bank kommer, under en period av 30 kalenderdagar inklusive första handelsdag på First North, att genomföra stabilisering upp till 270 000 aktier
  • Bolaget har, inom ramen för stabiliseringen, ställt ut en övertilldelningsoption till Erik Penser Bank att emittera ytterligare högst 270 000 aktier
  • Antalet aktier i Bolaget ökar med högst 2 070 000 aktier, motsvarande 36 procent av det totala antalet aktier i Bolaget efter Erbjudandet
  • Erbjudandet uppgår till 46,8 MSEK och 53,8 MSEK om Övertilldelningsoptionen utnyttjas fullt ut. Bolaget beräknas tillföras högst 48,8 MSEK efter emissionskostnader 5,0 MSEK
  • Aino Health har ansökt om upptagande av Bolagets aktie till handel på Nasdaq First North och preliminär första dag för handel är den 16 december 2016.
  • Ett prospekt med fullständiga villkor har offentliggjorts idag den 27 november 2016 och finns tillgängligt på Ainos hemsida, www.ainohealth.com

Preliminär tidplan

Teckningstid:                                              28 november - 8 december, 2016
Offentliggörande av utfall:                          9 december 2016
Preliminär första dag för handel:                 16 december 2016

Bakgrund och motiv till Erbjudandet

Aino Health Management Oy grundades i Finland 1994 och har drivit verksamhet i nuvarande form sedan 2010. Bolaget har utvecklat ett komplett system av IT-baserade tjänster med fokus att bidra till att förbättra personalens hälsotillstånd och reducera sjukfrånvaron inom olika kunders organisationer, såväl privata som offentliga.

Det allmänna hälsotillståndet inom en organisation uttrycks enklast i sjukfrånvaro och är tydligast mätbart i form av kostnader för sjuklön och lön till ersättare och vikarier vid sjukdom. Utöver detta följer andra, och möjligen mer svårmätbara, kostnader i form av bl a försämrad kvalitet i levererade produkter och tjänster genom växlande och instabil personalstyrka, som följer av det allmänna stämningsläget på arbetsplatsen, i sin helhet och i arbetsgrupper.

En komplett levererad tjänst från Aino Health till kund omfattar:

• Integration av kundens personalregister med Aino Healths centrala IT-baserade databas, HealthManager
  • Frånvarorapportering och personlig uppföljning genom kvalificerad sjukvårdspersonal genom Aino Healths call center /HealthDesk
  • SafetyManager som planeras lanseras år 2017 utgör kundens integrerade lösning för hälsa och säkerhetshantering på olika arbetsplatser innefattande registrering, uppföljning och rapportering av händelser och processer rörande organisationens arbetsmiljö från den anställde till högsta ledningsnivå

Aino Healths system kan sägas vara ett verktyg och en ledstång för kunden att etablera och vidmakthålla en låg sjukfrånvaro och bättre driftsekonomi för kundföretagets organisation genom att säkerställa att de anställda får uppmärksamhet vid frånvaro, att orsaker och systematiskt återkommande mönster åtgärdas i samråd med anställda och fackföreningar samt att eventuell passivitet från chefer inom organisationen uppmärksammas. Sjukfrånvaro kan vara mycket komplex och förklaras av både tydliga och dolda orsaker.

Dotterbolaget, Aino Health Management Oy, har etablerat en välrenommerad kundbas av olika företag och publika arbetsgivare i Finland. Kundbasen består av cirka 150 kunder, varav i storleksordningen 30 kunder med cirka 33 000 anställda nyttjar tjänsten HealthManager. I storleksordningen 20 procent av kunderna svarar för ungefär 85 procent av Aino Healths omsättning.

Aino Health står inför en expansion med sikte på vidare etablering i Europa. Närmast förestående är marknadslansering i Sverige och Tyskland, där diskussioner och förhandlingar inletts med ett antal potentiella kunder. Den befintliga strukturen bestående av moderbolaget Aino Health AB (publ), det svenska dotterbolaget Aino Health Sweden AB samt det helägda finska dotterbolaget Aino Health Management Oy med dotterbolag kommer att expanderas genom etablering av dotterbolag i alla de länder Aino Health har verksamhet.

Aino Healths målsättning är att uppnå en kraftfull tillväxt. Detta ska ske genom organisk tillväxt på etablerade marknader och språngvis tillväxt genom etablering på nya geografiska marknader. Bolaget har som målsättning att etableringar på nya marknader ska vara kassaflödesmässigt självförsörjande utan behov av ytterligare kapitaltillskott efter två år från start.

Aino Healths styrelse har för att tillföra Bolaget tillräckligt rörelsekapital samt stärka den finansiella ställningen den 21 november 2016 beslutat om Erbjudandet baserat på bemyndigande beslutat vid extra bolagsstämma den 19 september 2016. Erbjudandet uppgår till totalt 53,8 MSEK vid full teckning inklusive övertilldelningsoptionen, varefter Bolaget beräknas tillföras högst 48,8 MSEK likvida medel efter emissionskostnader om cirka 5,0 MSEK. Emissionslikviden kommer att disponeras för rörelsekapital med undantag av 1-2 MSEK avseende anpassningar av programvara.

Genom Erbjudandet och den efterföljande listningen på Nasdaq First North skapas en likviditet i Aino Healths aktie. Listningen av Aino Healths aktie ger också Bolaget tillgång till aktiemarknaden, vilket underlättar framtida kapitalanskaffningar som kan bli aktuella. Listningen möjliggör också att Aino Health, över tiden, tillförs nya aktieägare som kan stärka Bolagets utveckling. En listning av Bolaget bedöms dessutom ha en positiv effekt på Bolagets relationer till samarbetspartners, anställda och potentiella kunder. Styrelsen för Aino Health gör sammantaget bedömningen att Bolaget lämpar sig väl för en breddning av ägandet och listning av aktien.

Investerarträffar

Aktiespararna                       Aino Health kommer att presenteras på Aktiespararnas aktiedagar i Stockholm måndag den 28 november, ytterligare information framgår på www.aktiespararna.se/evenemang

Stockholm                            Kvällspresentation måndag den 5 december kl 17.30, Erik Penser Bank, Apelbergsgatan 27 anmälan görs till seminarium@penser.se

Stockholm                            Lunchpresentation tisdag den 6 december kl 12.00, Erik Penser Bank, Apelbergsgatan 27 anmälan görs till seminarium@penser.se

Prospekt och anmälningssedlar

Prospekt med fullständiga villkor och instruktioner samt anmälningssedlar finns tillgängliga på Bolagets hemsida (www.ainohealth.com) samt på Erik Penser Banks hemsida (www.penser.se). Prospekt kan kostnadsfritt beställas via e-post; emission@penser.se. Anmälan kan även göras via Skandiabanken, www.skandia.se.

Rådgivare

Erik Penser Bank AB är finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindahl KB är legal rådgivare i samband med Erbjudandet. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser.

Denna information är sådan information som Aino Health AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 november 2016 kl. 18:00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Jyrki Eklund, VD
Mobil: +358 40 042 4221
Email: jyrki.eklund@ainohealth.com

Om Aino Health
Aino Health är verksamt inom branschen för Corporate Health Management. Bolaget har utvecklat ett komplett system av IT-baserade tjänster med fokus att bidra till att förbättra personalens hälsotillstånd och reducera sjukfrånvaron inom olika kunders organisationer, såväl privata som offentliga.

Source: Aino Health AB (publ) via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.