Aiya ny ungdomsledare i Järfällahus bostadsområden

Sedan några år tillbaka har ett mycket framgångsrikt ungdomsarbete bedrivits i Järfällahus områden Tallbohov/Söderhöjden och Lilla Ulvsättra. Ungdomsföreningen SWAT är ett resultat av Boutveckling, ett samarbete mellan Järfällahus och de lokala Hyresgästföreningarna. Projektledaren, Ali Al Djaber, har tålmodigt byggt upp en blomstrande verksamhet som inkluderar ideellt arbete med klotterborttagning i våra områden, fotbollsturneringar, LAN, läger, paintball och mycket annat.

Nu går ungdomsarbetet in i ett nytt skede. Aiya Mohsen har anställts på 25 % för att arbeta med att utöka verksamheten. Det är Järfällahus och Hyresgästföreningen Järfälla som tillsammans utifrån vårt boutvecklingsavtal bekostar satsningen.

Högby i Viksjö nämns som ett tänkbart område att starta ny ungdomsverksamhet i.

Aiya, som är 23 år, har tidigare engagerat sig för ensamkommande flyktingbarn inom Röda Korsets ungdomsförbund. Hon jobbar deltid på Arlas lager i Kallhäll samtidigt som hon studerar på Stockholms universitet. Ämnet är arabiska med inriktning på mellanösternstudier. Hon skriver också artiklar i MENA Tidningen, en webbtidning som skriver om mellanöstern och Nordafrika.

- Jag har alltid tyckt om att jobba med ungdomar, säger Aiya. Det här är inte bara ett jobb för mig. Det är mycket viktigare än så. Jag ser verkligen fram emot att komma igång och träffa ungdomarna!

Ali Al Djaber, projektledare för ungdomsarbetet i Järfällahus områden, betonar fördelarna med en kvinnlig ungdomsledare.

- Hon kan skapa nya relationer och nå nya målgrupper, säger han. Inte minst bland tjejer.