Akademiker saknar praktik

Arbetsmarknaden för nyexaminerade akademiker är generellt god. Det visar en rapport från fackförbundet Akavia. Som viktig framgångsfaktor nämns praktik men bara 34 procent har haft en sådan. − Praktik under utbildningen borde vara en självklarhet, säger Abelone Tischbein-Madsen på förbundet.
Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia och Felix Ulfenstedt, sakkunnig på förbundet.

Arbetsmarknaden är generellt god för nyexaminerade ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Det visar Akavias rapport Efter examen. Våren 2021 anger 74 procent att de har en hel- eller deltidsanställning, är tjänstlediga eller är egenföretagare.

− Även om pandemin har gjort att det tar längre tid till första jobbet kan vi konstatera att nyexaminerade akademiker är attraktiva på arbetsmarknaden, säger Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia.

− 23 procent svarar att de först fick kännedom om sin nuvarande anställning via kontakter. Det visar hur viktigt det är att redan under studietiden bygga ett kontaktnät via till exempelvis extraarbete och praktik, säger Felix Ulfenstedt, sakkunnig på Akavia.

Av de som haft praktik under utbildnungen uppger många (59%) att den var ganska eller mycket viktig för att man skulle få sitt nuvarande arbete. Ändå är det långt ifrån alla som haft en sådan (34 procent).

− Praktik inom ramen för utbildningen måste bli vanligare för att på så sätt göra det möjligt för fler studenter att få arbetslivserfarenhet, säger Abelone Tischbein-Madsen.

När det gäller lön råder hon nyexaminerade akademiker att ha ett löneanspråk inför första anställningen. Undersökningen visar att den som anger ett anspråk vid första anställningstillfället nästan har 1 900 kronor mer i medellön jämfört med den som inte angav något.

Fakta
Arbetsmarknadsundersökningen Efter examen gjordes under perioden februari – april 2021. I urvalet ingår ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer som är under 36 år och har tagit examen under perioden september 2019 – augusti 2020. 2 157 personer svarade på enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 28 procent.

Resultat från undersökningen

• 74 procent av de nyexaminerade akademikerna har en hel- eller deltidsanställning, är tjänstlediga eller är egenföretagare
  • 39 procent får sitt första arbete med relevans för utbildningen före avslutade studier
  • 23 procent fick kännedom om sitt nuvarande arbete via kontakter
  • 34 procent hade praktik under utbildningen
  • 49 procent hade ett extrajobb under utbildningen med relevans för sitt nuvarande arbete
  • För 59 procent är stimulerande arbetsuppgifter viktigast när man söker jobb

Läs rapporten

Så tycker Akavia

• Det är viktigt att unga akademiker snabbt får arbete med relevans för utbildningen
  • Praktik inom ramen för utbildningen måste bli vanligare
  • Samarbetet mellan akademin och arbetslivet måste vara tillräcklig och relevant
  • Svenska högskolor och universitet bör följa upp och föra statistik över vart deras alumner tagit vägen efter studierna
  • Statliga myndigheter ska åläggas att anställa studentmedarbetare. De särskilda avtal som finns för studentmedarbetare bör användas mer
  • Akademikerpraktik bör införas som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd

Abelone Tischbein-Madsen
Felix Ulfenstedt

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Välkommet besked från regeringen om lärosätenas ersättningssystem för livslångt lärande18.4.2024 13:39:52 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade regeringen att en utredare ska se över hur lärosätenas utbildningsutbud kan utvecklas för att möta en föränderlig arbetsmarknad. Akavia, som länge har efterfrågat en översyn av ersättningssystemet för det livslånga lärandet, välkomnar beskedet och hoppas att det innebär att regeringen till fullo förstår den centrala roll som universitet och högskolor spelar för det livslånga lärandet.

Akavia om vårbudgeten: regeringens kortsiktighet riskerar försvåra kompetensförsörjningen15.4.2024 10:16:07 CEST | Pressmeddelande

Akavia är starkt kritisk till regeringens aviserade inriktning kring neddragning av fristående kurser och distansutbildning, som går helt emot de behov som finns för omställning och livslångt lärande på arbetsmarknaden. Akavia välkomnar dock tillskotten i vårändringsbudgeten till vissa myndigheter – samtidigt har de breda neddragningarna i höstens budget redan fått negativa konsekvenser och ryckigheten slår hårt mot kompetensförsörjningen på myndigheterna.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.