Akademiker väljer vaccination

Akademikers vilja att vaccinera sig mot covid-19 är större än i den övriga befolkningen. Det visar en färsk undersökning från Akavia där 96 procent av medlemmarna anger att de är fullvaccinerade.

Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia

Viljan att vaccinera sig mot covid-19 är överväldigande bland akademiker. Det visar en undersökning som fackförbundet Akavia genomfört hos sina medlemmar som alla är akademiker. Av de som deltog i undersökningen anger 96 procent att de är fullvaccinerade. Siffran kan jämföras med Folkhälsomyndighetens statistik för befolkningen i åldern 16 år och äldre där andelen fullvaccinerade uppges ligga på 81 procent.

– Det akademiska förhållningssättet utgår från vetenskap och bidrar därmed till att minska smittspridning och att rädda liv, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

I undersökningen uppger åtta av tio att de haft möjlighet att vaccinera sig på arbetstid. Tre av fyra arbetsgivare uppmuntrar sina medarbetare till vaccinering mot covid-19.

– Det är positiva nyheter att så många anger att de haft möjlighet att vaccinera sig på arbetstid, alla arbetsgivare borde göra allt de kan för att underlätta, säger Patrik Nilsson.

Fakta om undersökningen:

Enkätundersökningen genomfördes under perioden 28 september till 1 oktober 2021. 3 692 personer besvarade enkäten. Svarsfrekvensen blev 38 procent. Svaren är viktade så att de är representativa för medlemsgruppen. Ladda ned undersökningen nedan.

Resultat från undersökningen:

• 96 procent anger att de är fullvaccinerade och två procent att de tagit den första dosen
  • Åtta av tio anger att de haft möjlighet att vaccinera sig på arbetstid
  • Tre av fyra arbetsgivare uppmuntrar sina medarbetare till vaccinering mot covid-19
  • 61 procent anser att arbetsgivare ska kunna kräva att anställda vaccinerar sig mot covid-19

Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.