Akavia accepterar inte försämrade anställningsvillkor

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har krävt att det måste till stora försämringar i Svenska kyrkans avtal för att få till ett nytt omställningsavtal. Akavia accepterar inte dessa försämringar.

Den så kallade LAS-reformen och Trygghetsöverenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv innebär även förmåner för andra avtalsområden till att teckna nya likvärdiga omställningsavtal. Mellan parterna på Svenska Kyrkans avtalsområde har också förhandlingar förts om nytt avtal. Men i fredags strandade avtalsförhandlingarna som rör omställningsavtalet, Svenska kyrkans avtal 20 för anställningsvillkor samt löneavtalet.

– Svenska kyrkans krav innebär kraftiga försämringar kring de kollektivavtalade uppsägningstiderna och kring löneskydd för arbetstagare som omplaceras. Vi på Akavia kommer att fortsätta att verka för att våra medlemmar inom Svenska kyrkans avtalsområde får ett omställningsavtal likvärdigt med övriga områden och som ger möjlighet till individuella lösningar, säger Anna Westling, förhandlare på Akavia.

Fakta:

Den 7 april stod det klart att fackförbunden och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) inte kommer längre i förhandlingarna om nytt omställningsavtal och lön- och villkorsavtal. Skao är den enda arbetsgivarorganisation på svensk arbetsmarknad som har sagt upp löne- och villkorsavtal för att förhandla fram ett nytt omställningsavtal.

Akavia och de andra facken inom kyrkan kan inte acceptera att medlemmarna inom Svenska kyrkan ska få försämrade anställningsvillkor för att få samma möjligheter till omställning som resten av arbetsmarknaden. Med anledning av detta varslade Kommunal om konflikt från den 22 april.

Akavia har tillsamman med de andra tjänstemannafacken och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation gemensamt begärt frivillig medling.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.