Akavia beklagar LO:s besked om LAS-förhandlingarna

Efter återupptagen LAS-förhandling blev det sent på fredagens eftermiddag klart att det inte blev någon överenskommelse. Detta efter att LO:s styrelse avvisat förslaget. Såväl PTK, där Akavia ingår, som Svensk Näringsliv var överens om det liggande förslaget.

Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia, beklagar LO:s besked.

Enligt förhandlingsorganisationen PTK fanns det en rad stora och viktiga förändringar som sammantaget hade stärkt tryggheten. Bland annat ett nytt kompetensstöd som skulle ha gett individen rätt till ekonomiskt stöd för att för att utveckla sin kompetens, vilket omfattade både anställda och de som befinner sig mellan jobb.

– Akavia, som en del av PTK, beklagar LO:s besked. Vi hade en chans att förena flexibilitet och trygghet för framtidens arbetsmarknad, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Läs hela pressmeddelandet från PTK här.

Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia, beklagar LO:s besked.