Akavia undersöker hot och våld på arbetsplatser

Rapporter om hot mot myndigheter fortsätter att strömma in. För att kartlägga problemet genomför Akavia nu en ny undersökning. "Hot och våld är inte bara en kränkning av enskilda utan ett hot mot demokratin. Det ska råda nolltolerans", säger Anna Nitzelius, sakkunnig på fackförbundet Akavia och projektledare för undersökningen.

Anna Nitzelius, sakkunnig på Akavia

Förbundet har under lång tid arbetat med frågan om hot och våld. Tidigare Jusek, som i fjol bildade Akavia tillsammans med Civilekonomerna, har sedan 2009 gjort återkommande undersökningar av förekomsten bland medlemmar i särskilt utsatta myndigheter. Den senaste undersökningen visade att drygt var fjärde medlem inom rättsväsendet hade utsatts för våld, trakasserier, skadegörelse, hot, mutförsök eller annan form av otillbörlig påverkan.

Under våren 2021 genomför förbundet en ny undersökning om utsattheten för hot och våld. Undersökningen riktar sig till medlemmar inom rättsväsendet och särskilt utsatta myndigheter inom statlig sektor, medlemmar i kommunal sektor samt anställda vid advokat- och juristbyråer.

De myndigheter som ingår i statlig sektor är Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Sveriges Domstolar, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket.

– Samhällsutvecklingen ställer nya krav och regelverket behöver löpande ses över och moderniseras. Undersökningen ska hjälpa oss att få en bild av situationen för att vi ska kunna bidra i detta arbete, säger Anna Nitzelius.

Anna Nitzelius, sakkunnig på Akavia