Akavia välkomnar IF Metalls och Kommunals besked

PTK, som Akavia är en del av, och Svenskt Näringsliv tog i dag ytterligare ett steg mot en stärkt arbetsmarknad, rörande LAS. Att nu två förbund som IF Metall och Kommunal också väljer att ansluta sig gör att överenskommelsen får en starkare ställning.

Akavia välkomnar IF Metalls och Kommunals besked.

– Akavia välkomnar IF Metall och Kommunals besked om att de ansluter sig till överenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv. Det stärker den svenska modellen och ger Sverige den konkurrens och innovationskraft som vi behöver samtidigt som arbetstagarna får möjlighet till trygghet och utveckling, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Det var den 29 oktober som regeringen meddelade att man avsåg att lägga överenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv till grund för en ny lagstiftning kring arbetsrätten trots LO:s nej. PTK och Svenskt Näringsliv har nu möjliggjort för enskilda LO-förbund att ansluta sig till överenskommelsen.

Enligt PTK är nu målet att regeringen lagstiftar i linje med överenskommelsen. Det kommer då att innebära kraftigt förbättrade ekonomiska och praktiska möjligheter till utbildning under arbetslivet – både för anställda och för personer som är mellan jobb. Detta är en viktig reforn som ger Sverige ett helt nytt system förtrygghet, omställning och anställningsskydd.

Akavia välkomnar IF Metalls och Kommunals besked.