Akavia välkomnar satsning på rättsväsendet

Regeringens besked om att stärka rättskedjan med 250 miljoner kronor i vårbudgeten välkomnas av Akavia. – Det är en viktig signal om att politiken förstår behovet av helhetssyn på rättsväsendet, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia

Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

Regeringen meddelade i onsdags att man förstärker myndigheternas arbete med brottsbekämpning med 250 miljoner kronor i vårbudgeten. För att kunna hantera den ökade måltillströmningen planeras bland annat satsningar på fler åklagare, investeringar i fortsatt effektiv och rättssäker målhantering i domstolarna och ökade anslag till Ekobrottsmyndigheten.

– Regeringens satsning ligger i linje med Akavias tidigare krav på genomtänkta investeringar i hela rättsväsendet. Åklagare och domare måste få en rimlig möjlighet att kunna utföra sina uppdrag, säger Patrik Nilsson.

Akavia varnade redan i september förra året för ett ansträngt läge hos både Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar. Förbundets farhåga om att resursbrist skulle tvinga Åklagarmyndigheten till neddragningar fick stort genomslag och kommenterades av bland annat statsminister Stefan Löfven. Då hänvisade han till tidigare tillskott samt ett väntat överskott hos myndigheten.

– Det är positivt att regeringen med samarbetspartier nu verkar ha tagit till sig vår oro. För att säkerställa en hållbar arbetssituation för både åklagare och domare krävs dock fortsatta investeringar. I kommande höstbudget får vi se om regeringen menar allvar med att vilja stärka rättskedjan, säger Patrik Nilsson.

Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.