Akavia välkomnar slopandet av fribelopp

Att regeringen tillfälligt vill slopa fribeloppet för studerande välkomnas av Akavias studerandesektion. Men andra viktiga steg för studerande kvarstår – som att regeringen bör ompröva beslutet om räntehöjningen på studiemedel.
"Att finansiera omställningsstudiestödet genom att höja räntan på studielån riskerar att höja trösklarna till högre utbildning", säger Marcus Karlén, ordförande i Akavias studerandesektion.

Då Sverige fortsatt befinner sig i ett läge där personal kan behövas inom vården eller andra samhällsbärande verksamheter vill regeringen nu återigen förlänga det tillfälliga slopade fribeloppet. Fribeloppet innebär hur mycket en studerande kan ha i inkomst samtidigt som hen har studiemedel från CSN.

– Det är positivt att studerande tillfälligt kan arbeta mer utan att känna en begränsning av hur mycket man får tjäna. Men samtidigt får inte regeringen glömma bort att det finns andra långsiktiga åtgärder som riskerar att slå mot socioekonomiskt svaga grupper, säger Marcus Karlén, ordförande för Akavias studerandesektion.

Det var i höstas som regeringen presenterade ett förslag om höjd ränta på studielån. Räntehöjningen är tänkt att finansiera ett omställningsstudiestöd, vilket ska riktas till de som vill vidareutbilda sig eller byta yrkesbana senare i karriären. Akavia välkomnar omställningsstudiestödet men inte finansieringsmodellen.

– Trösklarna till högre utbildning behöver sänkas – inte höjas. Att finansiera omställningsstudiestödet genom att höja räntan på studielån riskerar att höja trösklarna till högre utbildning. Alla ska ha samma möjlighet att kunna studera, säger Marcus Karlén.

Fakta:

Regeringen vill återigen förlänga det tillfälligt slopade fribeloppet, till och med den 30 juni 2022. Förslaget kommer att överlämnas till riksdagen i en extra ändringsbudget inom kort.

Förslaget om höjd ränta på studielånet föreslås börja gälla från 2023 och berör alla som tagit studielån sedan 1989 eller som planerar att ta studielån i framtiden.

Källa: Regeringen

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Välkommet besked från regeringen om lärosätenas ersättningssystem för livslångt lärande18.4.2024 13:39:52 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade regeringen att en utredare ska se över hur lärosätenas utbildningsutbud kan utvecklas för att möta en föränderlig arbetsmarknad. Akavia, som länge har efterfrågat en översyn av ersättningssystemet för det livslånga lärandet, välkomnar beskedet och hoppas att det innebär att regeringen till fullo förstår den centrala roll som universitet och högskolor spelar för det livslånga lärandet.

Akavia om vårbudgeten: regeringens kortsiktighet riskerar försvåra kompetensförsörjningen15.4.2024 10:16:07 CEST | Pressmeddelande

Akavia är starkt kritisk till regeringens aviserade inriktning kring neddragning av fristående kurser och distansutbildning, som går helt emot de behov som finns för omställning och livslångt lärande på arbetsmarknaden. Akavia välkomnar dock tillskotten i vårändringsbudgeten till vissa myndigheter – samtidigt har de breda neddragningarna i höstens budget redan fått negativa konsekvenser och ryckigheten slår hårt mot kompetensförsörjningen på myndigheterna.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.