Akavia välkomnar utredning om hot och våld

Regeringen vill utreda lagändringar som minskar offentliganställdas utsatthet för våld, hot och trakasserier. Initiativet välkomnas av fackförbundet Akavia som uppmärksammat frågan i tidigare undersökningar.

"Vi noterar att en rad av de frågor som utredaren ska se över är sådana vi har föreslagit i våra rapporter", säger Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia.

Senast i rapporten Hot, våld och trakasserier mot medarbetare i medborgarnas tjänst uppmärksammade Akavia problemet. Här framgick att var fjärde medlem inom offentlig sektor och vid advokat- och juristbyråer utsatts.

Att regeringen nu tillsätter en utredning som ska överväga lagstiftning som ska minska spridningen av namn på och kontaktuppgifter till offentliganställda och om ändringar som stärker det straffrättsliga skyddet för tjänstemän välkomnas av Akavia.

– Vi har i undersökningar sett att graden av utsatthet och oro, i vissa fall, är alarmerande hög. Det får återverkningar för den enskilde medarbetaren men det utgör också i förlängningen ett hot mot demokratin.Vi noterar att flera av de frågor som utredaren ska se över är sådana vi har föreslagit i våra rapporter, säger Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia.

Till Akavias rapport: Hot, våld och trakasserier mot medarbetare i medborgarens tjänst

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.