Akelius dubblar insamling till Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar civilbefolkningen mycket hårt. UNHCR och UNICEF arbetar intensivt för att lindra nöden i landet. Stiftelsen Akelius Foundation stödjer dem genom att dubbla de pengar som skänks till organisationerna fram till och med den 31 mars.

Enligt de senaste rapporterna har 500.000 människor redan flytt från Ukraina. 100.000-tals befinner sig på flykt i landet. Hjälpbehovet är enormt. Det kommer krävas stora insatser under lång tid för att hjälpa de flyende med mat, husrum och sjukvård.

– Nu behövs stöd, resurser och gåvor. Varje gåva gör stor skillnad för sårbara familjer som befinner sig i en extremt sårbar situation. Människor flyr för sina liv undan flyganfall, explosioner och livsfara. UNHCR leder och koordinerar arbetet med att ge skydd och vår fältpersonal arbetar dygnet runt för att säkerställa att familjer på flykt får nödhjälp och kommer i säkerhet. Det viktiga stödet från Akelius Foundation kommer göra verklig skillnad för tiotusentals familjer som befinner sig i livsfara, säger Åsa Widell, generalsekreterare för Sverige för UNHCR.

Som alltid i strider blir barnen extra utsatta. Rapporter från Ukraina talar om tung beskjutning som skadat skolor och vattensystem. När familjer tvingas på flykt utsätts barnen för både risk för fysiska attacker och extrem psykisk påfrestning.

– I den akuta situation som råder handlar det om att förse barn och familjer med mat, tak över huvudet och varma kläder, hygienartiklar och medicin. Vi har tankbilar med rent dricksvatten som följer flyktingströmmarna och mobila hälsoteam som ger akut vård och psykosocialt stöd till traumatiserade barn. Akelius Foundation är med och räddar liv här och nu och bygger en framtid. Jag hoppas att fler företag och filantroper följer i deras fotspår, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare för UNICEF Sverige.

Akelius Foundation kommer att stötta UNICEF och Sverige för UNHCR:s insamlingar genom att garantera en fördubbling av de pengar som kommer in under mars månad. Om insamlingarna exempelvis når 100 miljoner kronor, skänker stiftelsen lika mycket via de båda organisationerna.

– För mig handlar detta om vanlig mänsklighet, om jag inte gjorde något skulle jag skämmas. Att hjälpa andra är en stark drivkraft, och just nu måste vi alla hjälpa Ukraina, säger Roger Akelius, grundare av Akelius Foundation.

För mer information, vänligen kontakta:

Sverige för UNHCR: Daniel Axelsson, pressansvarig, daniel.axelsson@sverigeforunhcr.se, 073-9147032

UNICEF Sverige: Petter Gustafsson, pressekreterare. petter.gustafsson@unicef.se, 076-1133719

Akelius Foundation: Kerstin Engström, council member och ordförande. kerstin.engstrom@akelius.se

Magnus Ladulåsgatan 3

Med stöd av IKEA Foundation skickar svenska Better Shelter 3 000 nödbostäder till UNHCR:s insatser i Tchad.29.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

IKEA Foundation donerar motsvarande 77 miljoner kronor till Better Shelter för att stödja distributionen av nödboenden för sudanesiska flyktingar i Tchad. Flyktingboendena förvaltas av UNHCR och ger drägliga boendeförhållanden till över femton tusen människor på flykt från kriget i Sudan. Den första leveransen av flyktingboendena är redan på plats.