Åkersberga-företagare räddar tusentals liv – nu prisas hon som Årets miljöhjälte

Tack vare Petra Wadströms uppfinning Solvatten får över 400 000 människor i fattiga länder rent vatten varje dag. Nu hyllas Åkersberga-uppfinnaren för sina insatser. På Svenska hjältar-galan den 17 december tar Petra emot priset Årets miljöhjälte. ”Det känns fantastiskt roligt och stort. Jag är innerligt glad över priset”, säger hon.

Åkersberga-uppfinnaren Petra Wadström tilldelas Svenska hjältars pris i kategorin Årets miljöhjälte för sin uppfinning att rena och värma vatten med solenergi. Foto: Carolina Byrmo/Aftonbladet

68-åriga Petra Wadströms uppfinning Solvatten gör smutsigt vatten rent och varmt med hjälp av solens energi. Varje dag använder runt 400 000 människor i ungefär 40 länder uppfinningen.

Idén till uppfinningen fick Petra för ungefär 20 år sedan, efter att ha varit i Indonesien och träffat kvinnor som levde i misär på grund av brist på rent vatten.

Hon tyckte att befintliga lösningar i länder där rent vatten är en bristvara var komplicerade. Och ofta var de lösningarna beroende av underhåll från ingenjörer. Petra ville göra någonting enkelt och hållbart.

Hon kom på att man kunde använda solens energi för att göra vatten rent och varmt.

För att utveckla uppfinningen fick hon forskningsstöd och för pengarna åkte hon till Nepal i sju månader. Där lyssnade hon på råd från kvinnor som lever med brist på rent vatten.

År 2011 började uppfinningen produceras i en fabrik i Örkelljunga. Några av de första länderna som fick ta del av Solvatten var Kenya, Mali och Indonesien. Senare har även länder som Haiti, Uganda, Rwanda, Indien och Pakistan nåtts av uppfinningen.

Uppfinningen finansieras till stor del av företag som köper sin klimatnytta av Solvatten. När en dunk används istället för att koka vatten med ved eller kol får träden stå kvar och växa vidare.

– När jag fick träffa kvinnorna och barnen och förstod vilken skillnad det hade blivit grät jag. Det är en stark upplevelse att det är på riktigt, säger Petra.

På Aftonbladets Svenska hjältar-gala som sänds på TV3 den 17 december klockan 20.00 tar hon emot priset för ”Årets miljöhjälte.”

Juryns motivering:

Petra Wadström är en hjälte för att hon kommit på ”Solvatten”. En uppfinning som renar smutsigt vatten i miljöer där det saknas el och som därmed dagligen räddar liv i fattiga områden världen över.

Helena Mastberg, chef Svenska Hjältar, Aftonbladet. Tel: 076-772 63 30. E-post: helena.mastberg@aftonbladet.se.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se

Åkersberga-uppfinnaren Petra Wadström. Foto: Carolina Byrmo/Aftonbladet

Aftonbladet Svenska hjältar

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007. Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet. Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på Svenska Hjältar-galan i december på Aftonbladet.se och i TV3. Svenska hjältars jury 2020 består av: Prinsessan Sofia, Janne Andersson, Morgan Alling, överbefälhavare Micael Bydén, ärkebiskop Antje Jackelén, Margaux Dietz, Kodjo Akolor, Marika Carlsson, Shima Niavarani, och ordföranden Kristin Kaspersen.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.