Akio Toyoda utsedd till "World Car Person of the Year" 2021

Vd för Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda, väljer att se utmärkelsen som ett erkännande för koncernens alla medarbetare jorden runt.

Toyotas vd, Akio Toyoda, har utsetts till ”2021 World Car Person of the Year”. Priset är ett av sex som ingår i World Car Awards och juryn bestod av 93 internationella journalister.

Akio Toyoda prisas för hur han omvandlat företaget under ett antal år och hur han bemästrat krisen under pandemin 2020. Toyota fortsatte vara ett vinstgivande företag trots Covid 19 och har därmed säkrat arbetstillfällen runt hela världen.

I motiveringen nämns även Akio Toyodas betydelse för den målmedvetna utvecklingen av uppkopplade, autonoma, delade och elektrifierade fordon, liksom initiativet till Woven City. Detta samtidigt som han själv aktivt tävlar i motorsport.

Akio Toyoda kommenterar utmärkelsen så här:

”Toyota har 360 000 medarbetare runt hela världen. Å deras vägnar vill jag tacka för denna stora ära. Men om ni inte misstycker skulle jag vilja ändra den här utmärkelsen från ’person of the year’ till ’people of the year’, eftersom det är en kollektiv prestation av alla våra anställda, återförsäljare och leverantörer som har gjort Toyota till vad det är i dag. Och för egen del kan jag inte vara mer lycklig – eller en mer tacksam VD.”

”Jag vill även uppmärksamma och tacka hela fordonsindustrin.”

”Inom Toyota är vi lyckligt lottade som har kunnat skydda anställningarna för vår personal under Covid-pandemin, och vi fortsätter vårt arbete för att möta de utmaningar som väntar vår industri. Som företag är vi hängivna uppgiften att erbjuda mobilitet för alla, men vi är samtidigt lika hängivna uppgiften att skapa nya vägar för att stödja välmåendet för vår planet och alla människor.”

”Det har varit en svår period i världshistorien, men den har samtidigt påmint oss att människor är det som betyder mest. Om vi inom Toyota på något sätt kan bidra positivt till deras liv kommer det  att vara mitt övergripande mål att göra just det.”

”Än en gång tack för denna utmärkelse – och bilvänner, vi ses på banan!”

Utmärkelsen etablerades 2018 för att uppmärksamma och hedra en individ som på ett signifikant sätt bidragit till den globala fordonsindustrin. Det kan handla om att ha gjort en särskilt viktig insats för sitt eget företag eller varumärke eller för säkerhet, ingenjörskonst, design eller teknisk utveckling.

Tidigare pristagare är Carlos Tavares (vd för PSA Group, 2020), Sergio Marchionne (vd för FCA bland annat, 2019) och Håkan Samuelsson (vd Volvo Car Group, 2018).