Aktia undertecknar FN:s principer för ansvarsfull bankverksamhet och går med i världens största bankgemenskap

Aktia har undertecknat FN:s principer för ansvarsfull bankverksamhet – en gemensam ram för en hållbar banksektor som utvecklats genom ett samarbete mellan över 270 banker världen över och FN:s miljöprograms finansieringsinitiativ (UNEP FI).

Principerna är den ledande ramen för att säkerställa att bankernas strategi och verksamhetssätt överensstämmer med FN:s mål för hållbar utveckling och Parisavtalet. Bankerna som undertecknat principerna mäter miljöpåverkan och de sociala konsekvenserna av sin affärsverksamhet, fastställer och genomför mål där de har störst inverkan och rapporterar regelbundet offentligt om sina framsteg. Bankerna delar också med sig av bästa praxis och samarbetar för att skapa nya, användbara instruktioner och verktyg för hela branschen.

”Vi är glada över att bli del av en ansedd grupp av undertecknare inom ramen för FN:s miljöprograms finansieringsinitiativ. I flera år har hållbarhetstänk stått i centrum för vår verksamhet. Vi vill gärna lära oss nya metoder från våra kollegor runt om i världen och dela med oss av våra egna rutiner för hållbar bankverksamhet. Som en del av världens största globala bankgemenskap är vi övertygade om att vi tillsammans kan göra verklig skillnad”, säger Mikko Ayub, vd för Aktia.

Miljö- och klimatfrågor har länge beaktats i Aktias affärsverksamhet och företaget utvecklar systematiskt sin klimatstrategi som publicerades 2021. Före UNEP FI gick Aktia med i det internationella initiativet Net Zero Asset Managers som har blivit en standard för kapitalförvaltning och erbjuder konkreta verktyg för Aktias ambitiösa hållbarhetsarbete. Aktia har även deltagit i CDP:s kampanj för att öka miljötransparensen (CDP non-disclosure campaign) och den CDP-ledda kampanjen Science Based Targets, och rapporterar årligen information om klimatförändringar i CDP:s portal. Utöver sin egen TCFD-rapportering började Aktia offentligt understöda TCFD:s (Task Force on Climate-related Financial Disclosures, arbetsgruppen för redovisning av klimatrelaterade finansiella risker) rekommendationer om rapportering år 2021.

De som undertecknar principerna åtar sig en ledande roll och visar hur bankprodukter, banktjänster och bankrelationer kan stödja och påskynda de förändringar som krävs. Aktia föregår med gott exempel och strävar efter koldioxidneutralitet i sina placeringsportföljer senast 2050, om verksamhetsmiljön tillåter. När det gäller utlåning är målet att minska koldioxidutsläppen och exponeringen. När det gäller Aktiakoncernens egen verksamhet är ett av de viktigaste målen att uppnå koldioxidneutralitet i energianvändningen i alla hyrda lokaler senast 2030.

Mer information om principerna för ansvarsfull bankverksamhet finns på: www.unepfi.org/responsiblebanking

Ytterligare information:
Markus Lindqvist, Hållbarhetsdirektör, tfn +358 10 247 6846

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 900 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick fredag 31 december 2021 till 15,5 miljarder euro och balansomslutningen till 11,7 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.

Elanders publicerar datum för delårsrapport januari-juni 2022 och telefonkonferens28.6.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elanders publicerar delårsrapport för andra kvartalet 2022 tisdagen den 12 juli kl. 07:30 (svensk tid), följt av telefonkonferens kl. 09:30 (svensk tid) med vd och koncernchef Magnus Nilsson samt ekonomidirektör Andréas Wikner. Vi bjuder in fondförvaltare, analytiker och media att delta i telefonkonferensen. Se nedan detaljer för att delta i konferensen. Använd länken ”CLICK TO JOIN” nedan, 5-10 minuter före starttid, för att ansluta till telefonkonferensen. Du kommer att bli ombedd att ange telefonnummer och registreringsinformation. Vårt konferenssystem kommer därefter att ringa upp dig på det telefonnummer du anger och placera dig i telefonkonferensen. Observera att länken blir aktiv först 15 minuter före evenemanget. CLICK TO JOIN Använd länken ovan för det enklaste sättet att ansluta till telefonkonferensen eller använd ett av telefonnumren nedan: Sverige: +46 (0)8 5664 2754 Tyskland: +49 (0)69 22222 5195 Storbritannien: +44 (0)330 165 3641 USA: +1 646-828-8082 Kod: 767304 Agenda

Karolinska Developments portföljbolag Svenska Vaccinfabriken presenterar vetenskapliga framsteg vid internationell konferens27.6.2022 16:24:57 CEST | Pressmeddelande

STOCKHOLM, SVERIGE 27 juni 2022. Karolinska Development AB (Nasdaq Stockholm: KDEV) meddelar idag att portföljbolaget Svenska Vaccinfabriken har presenterat prekliniska studiedata som indikerar att bolagets terapeutiska vaccinkandidat SVF-001 har potential att framkalla ett immunsvar i en preklinisk sjukdomsmodell av hepatit B. Resultaten presenterades den 25 juni vid EASL International Liver CongressTM 2022. Svenska Vaccinfabriken utvecklar terapeutiska proteiner och DNA-vacciner mot bland annat hepatit B. Terapeutiska vacciner har, till skillnad från förebyggande vacciner, potential att bota redan infekterade patienter. Kroniska infektioner orsakade av hepatit B-virus (HBV) är en viktig underliggande faktor till svåra leversjukdomar och cancer. Idag lever fler än 250 miljoner människor världen över med kronisk hepatit B och på grund av bristen på botemedel är behovet av effektiva behandlingar mycket stort. Ett vanligt kännetecken för kroniska hepatitinfektioner är virusets förmåga at