Aktion i Simrishamn för att rädda kusten från skräp

På lördag den 23 april är det dags för årets aktion då kusten rensas från skräp. Aktionen leds av Håll Sverige Rent och genomförs på några platser längs kusten. Simrishamn är en av dessa platser, där vi plockar skräp vid Tobisvik.

I Håll Sverige Rents aktion mot nedskräpningen plockar människor skräp längs kusten. I aktionen deltar förutom alla skräpplockarna även kommunen, organisationer, företag och föreningar. Förra året deltog 16 380 personer i aktionen på våra stränder.

I Simrishamn kommer Naturskolan Österlen låna ut vadarstövlar och vattenkikare till alla som vill ta en titt under ytan för att leta efter skräp och liv i havet. Dessutom har ideella krafter översatt inbjudan till skräpplockardagen och spridit den på asylboendet i Simrishamn. Intresset för aktiviteten bland Simrishamns många nyanlända är stort och vi ser fram emot en strandstädning där gamla och nya simrishamnare möts och gör en insats tillsammans för vår miljö.

Nedskräpningen av havet är ett allvarligt miljöproblem. Om vi inte gör något åt nedskräpningen riskerar det att finnas mer plast än fisk i haven år 2050, mätt i vikt. Plastskräp som slängs på gatan och i naturen följer med regnvattnet ut till havs och en stor del av skräpet sköljs upp på våra stränder igen. Plasten som finns kvar i haven bryts sakta ner till mikropartiklar som lätt binder gifter.

VÄLKOMMEN ATT DELTA. Representanter från Håll Sverige Rent och Simrishamns kommun finns på plats.

TID: Lördagen den 23 april mellan kl. 10-14.

PLATS: Tobisviksbadet. Fika ingår.

Eva Blidberg, expert på Håll Sverige Rent, telefon 072-551 64 71

Petra Holgersson, PR-ansvarig Håll Sverige Rent, 072-565 44 05

Skräp längs kusten
Bitar av plast från oidentifierbara föremål är det absolut vanligaste skräpet i haven, i Östersjön, i Nordsjön, ja i samtliga världshav. Det finns många olika sorters plast och alla är mer eller mindre långlivade. Men plasten försvinner inte, utan bryts egentligen bara ned till mindre och mindre bitar.
Clean-Up Kust – en aktion mot den marina nedskräpningen.
Clean-Up Kust – en aktion mot den marina nedskräpningen. Håll Sverige Rent samlar varje år tusentals deltagare till olika strandstädningar.
Plast, plast, plast...