Aktion i Strömstad för att rädda kusten från skräp

På lördag den 23 april är det dags för årets aktion då kusten rensas från skräp. Aktionen leds av Håll Sverige Rent och genomförs på några platser längs kusten. Strömstad är en av dessa platser, där vi både plockar skräp på Nord-Långö och vid Starekilen.

I Håll Sverige Rents aktion mot nedskräpningen plockar människor skräp längs kusten. I aktionen deltar förutom alla skräpplockarna även kommunen, organisationer, företag och föreningar. Förra året deltog 16 380 personer i aktionen på våra stränder.

Nedskräpningen av havet är ett allvarligt miljöproblem. Om vi inte gör något åt nedskräpningen riskerar det att finnas mer plast än fisk i haven år 2050, mätt i vikt. Plastskräp som slängs på gatan och i naturen följer med regnvattnet ut till havs och en stor del av skräpet sköljs upp på våra stränder igen. Plasten som finns kvar i haven bryts sakta ner till mikropartiklar som lätt binder gifter.

VÄLKOMMEN ATT DELTA. Representant från Håll Sverige Rent finns på plats.

TID: Lördagen den 23 april mellan kl. 10-14.

PLATS: Gratis båt avgår från Strömstads norra hamn med Selin Charter kl. 10. Båten återvänder kl. 14. Fika ingår.

Eller kom till Starekilen, vid Lagunen. Lagunen har grillen igång och bjuder på korv, bröd och dryck kl. 11-14.

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89