Aktiv ägarstyrning i en värld redo för återstart

Som långsiktig och engagerad ägare verkar AP4 för varje bolags och dess aktieägares bästa. AP4:s mål är att bolagens verksamhet ska utvecklas, ledas och drivas ansvarsfullt och därmed bidra till långsiktigt värdeskapande. I ägarstyrningsarbetet under första halvåret 2021 har AP4 arbetat i 40 valberedningar, röstat på 125 svenska bolagsstämmor och 873 utländska bolagsstämmor.

-Under våren har ägarstyrningsarbetet haft stort fokus på att utvärdera bolagsstyrelsernas prestationer och ta fram förslag på bästa styrelser. Andra viktiga områden som AP4 kontinuerligt arbetar med är strategiska frågor, kapitalstruktur, ersättningar samt bolagens arbete med hållbarhetsfrågor, bolagsstyrning, mångfald, miljö och sociala frågor, säger Thomas Ehlin, chef för ägarstyrning på AP4.

- AP4 är bland de tio största ägarna i 97 bolag och bland de fem största ägarna i 70 bolag. Det ger oss en relativt betydande ägarroll i ett stort antal bolag. Därmed har vi ett stort ansvar att vara en aktiv ägare, säger Thomas Ehlin.

I de 40 valberedningar där AP4 deltog under första halvåret 2021 var andelen kvinnor i bolagens styrelser 35,6 procent. Det är i år en lägre nivå och beror delvis på en annan sammansättning av bolag jämfört med tidigare år. Samtidigt är nivån högre än genomsnittet för samtliga svenska börsbolag som ligger på 34,8 procent.

- Bolagsdialoger är ett viktigt verktyg inom ägarstyrningsarbetet som ökar förståelse och bygger förtroende mellan parterna. Vi för kontinuerlig dialog med bolagen och följer bolagens utveckling mycket noga. Det gör att vi kan påverka och ta ställning i olika frågor och kommunicera tydliga förväntningar på bolagens styrelser och ledningar, säger Thomas Ehlin.

Länk till rapporten

AP Funds strengthen the Swedish income pension system by adding SEK 142 billion5.3.2024 09:10:00 CET | Pressmeddelande

The First-Fourth AP Funds performed well in 2023 and strengthened the financial position of the income pension system by SEK 142 billion. The result corresponds to an average return of 8.1 per cent. At year-end, the four funds managed total assets of SEK 1,880 billion. The net payments of the AP Funds to the pension system totalled SEK 19 billion. This contributes strongly to the stability of the income pension system and its mission to maximise benefits for current and future pensioners.

AP-fonderna stärker det svenska inkomstpensionssystemet med 142 miljarder kronor5.3.2024 09:10:00 CET | Pressmeddelande

AP-fonderna (AP1-AP4) summerar ett bra resultat för 2023 och stärker inkomstpensionssystemets finansiella ställning med 142 miljarder kronor. Resultatet motsvarar en genomsnittlig avkastning på 8,1 procent. Totalt förvaltade de fyra fonderna vid årsskiftet 1 880 miljarder kronor. AP-fondernas nettoutbetalningar till pensionssystemet var 19 miljarder kronor. Detta resultat bidrar starkt till inkomstpensionssystemets stabilitet och uppdraget att vara till största möjliga nytta för dagens och morgondagens pensionärer.

Good returns in uncertain times23.2.2024 08:23:33 CET | Press release

The Fourth Swedish National Pension Fund (AP4) reports a good return of 9.6 per cent after costs for the full year 2023. With a profit of SEK 43.9 billion, fund capital increased to SEK 499.6 billion after SEK 4.8 billion was transferred net to the pension system during the year. The portfolio's carbon dioxide emissions decreased by 11 per cent compared to 2022 and AP4 has reduced emissions by a total of 65 per cent since 2010. AP4 takes responsibility as owner and served on 56 nomination committees during the year.

God avkastning i en osäker tid23.2.2024 08:23:07 CET | Pressmeddelande

Fjärde AP-fonden (AP4) redovisar en god avkastning för helåret 2023 på 9,6 procent efter kostnader. Med ett resultat på 43,9 miljarder kronor ökade fondkapitalet till 499,6 miljarder kronor efter att 4,8 miljarder kronor överförts netto till pensionssystemet under året. Portföljens koldioxidutsläpp minskade med 11 procent jämfört med 2022 och AP4 har totalt minskat utsläppen med 65 procent sedan 2010. AP4 tar ansvar som ägare och arbetade i 56 valberedningar under året.