Aktiv Miljö - Ökat intresse för höj- och sänkbara skrivbord

Ergonomiska höj- och sänkbara skrivbord blir alltmer populära över hela världen. Det växande intresset är ett direkt resultat av ny forskning som visar att det är hälsoskadligt att sitta för länge medan man arbetar. Precis som allmänheten har blivit klokare på hälsoriskerna med sittandet, så ser möbelföretag en ökad försäljning av ergonomiska kontorsmöbler.

En stillasittande livsstil och framförallt att sitta vid sitt skrivbord på jobbet under långa perioder kan leda till hjärtsjukdomar, typ 2-diabetes och även tidig dödlighet, visar en ny studie av American Cancer Society.

Det är viktigt att variera mellan sittande och stående när man arbetar. Enbart sittande kan vara skadligt, men enbart stående kommer att trötta ut dig på lång sikt och ger inte den rörelse, variation och aktivitet som vi behöver. Av den anledningen är just ett höj- och sänkbart skrivbord en bra lösning på problemet. Med hjälp av höjdjusterbara skrivbord kan vi ändra vår arbetsposition och öka rörligheten, vilket i sin tur förbättrar cirkulationen. Samtidigt frigörs hormonliknande ämnen som ökar välbefinnandet.

Aktiv Miljö har under det senaste året sett en markant ökning av hemmakontor genom att både företag och privatpersoner investerar i detta. Intresset för mindre skrivbord och för höj- och sänkbart skrivbord till hemmakontoret har varit särskilt stort.

“Trenden visar att allt fler företag och arbetsplatser numera är villiga att investera i sina anställdas hälsa. Det är nämligen en förutsättning att ha ett höj och sänkbart skrivbord för att motverka arbetsskador på arbetsplatsen. Vi ser även att fler privatpersoner fått upp intresset för mindre skrivbord för hemmakontor. I och med pandemin så har allt fler arbetat hemma det senaste året och många har nu insett vikten av att investera i bra kontorsmöbler. Vi på Aktiv Miljö har möjlighet att skräddarsy bord utan att kostnaderna skenar iväg,” säger pressansvarig på Aktiv Miljö.

Daniel Nord, grundare - Aktiv Miljö AB

Vad händer med brittiska företag och LEI-koder vid Brexit?25.2.2021 14:21:15 CETPressmeddelande

Inom EU används identifieringskoden som kallas för LEI som står för Legal Entity Identifier för att man ska få till proper transaktionsrapportering. Det här är en global kod som sedan januari 2018 är ett måste för juridiska personer som vill handla med värdepapper. Alla stater inom EU har denna lag och så även Storbritannien vilket får många att undra vad som kommer att hända om det blir ett så kallat no-deal Brexit där man inte har någon särskild överenskommelse mellan EU och Storbritannien.

Svenska Eljouren stärker ungdomsidrott i samarbete med Svenska Padelförbundet15.2.2021 13:58:23 CETPressmeddelande

Nu teamar Svenska Eljouren upp som stolt partner till Svenska Padelförbundet. Fokus blir att stärka juniorverksamheten och bistå padelförbundet i arbetet med barn och ungdom. Att ett liv i rörelse gör livet roligare är självklart för Svenska Eljouren – ett expansivt serviceföretag med lokala elektriker i hela Sverige som anpassar sig efter kundernas önskemål och inte tvärtom.