Aktiv resursfördelning för att möta elevernas behov
Men hur lyckas man i praktiken?
På Vittra Landborgen i Helsingborg har man hittat strukturer och metoder som innebär att skolans resurser används där de gör mest nytta för eleverna.
-Vi analyserar regelbundet vår verksamhet för att se till att vi använder de resurser vi har på bästa sätt. Var sjätte vecka stämmer vi av undervisningen för att kartlägga hur våra elever ligger till. Det handlar om att ha en effektiv organisation som skapar förutsättningar för fler elever att nå målen, säger skolans rektor Pernilla Svensson.
Smarta lösningar som gynnar alla elever
Lärare, speciallärare och elevhälsa jobbar tätt tillsammans. Om kartläggningarna visar att elever eller hela klasser behöver extra stöd för att nå målen anpassas skolans resurser. Det kan till exempel handla om att ändra i bemanningen, ändra gruppkonstellationer eller göra schemaförändringar som stödjer elevernas behov.
-Vi försöker täcka in så många behov som möjligt genom att göra anpassningar som gynnar många elever, istället för att göra många olika individuella anpassningar. Helt enkelt bygga en smart organisation. Ett konkret exempel på det kan vara att skapa en gemensam lektionsstruktur, säger Pernilla Svensson.
Transparens och delaktighet
Vad gör man när den resurs som behövs allra mest inte finns på skolan? Då gäller det att skapa team som tillsammans kan lösa uppgiften, menar Pernilla Svensson. En av utmaningarna är därför att bygga en stabil organisation som samtidigt är flexibel.
-Förändringar i organisationen och förändringar i tjänster kan upplevas som jobbiga och sluka energi både för enskilda lärare och arbetslag, säger hon.
-En nyckel är därför att vara öppen med hur resurserna fördelas och göra medarbetarna delaktiga i det arbetet. När vi ser att det leder till att fler elever når målen, och att studieron ökar, är det lättare att få med alla på tåget, säger Pernilla Svensson.
Goda resultat
På Vittra Landborgen har arbetet med aktiv resursfördelning gett resultat. Eleverna presterar bättre än vad som statistiskt förväntas utifrån deras förutsättningar (SALSA). Dessutom har både tryggheten och studieron ökat.
-Jag skulle säga att den aktiva resursfördelningen har varit helt avgörande för de goda resultat vi har. Det är den som gör att vi kan kompensera där förutsättningarna är som svårast och behoven som störst, säger Pernilla Svensson.
Den här artikeln finns också med i AcadeMedias kvalitetsrapport för 2020/21 som publicerad den 21 oktober.
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i Sverige, Norge och Tyskland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.
Följ AcadeMedia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia
Välkommen till Gymnasie-SM i hotell, restaurang och servering10.4.2024 07:14:00 CEST | Pressmeddelande
Den 13-14 april går finalen i Gymnasie-SM i hotell, restaurang och servering av stapeln på Campus Södermalm i Stockholm. Internationella Hotell- och Restaurangskolan (IHR) är värdar för finalen som arrangeras av branschorganisationen Visita.
Richard Sjöberg blir ny kommunikationsdirektör på AcadeMedia8.4.2024 08:01:59 CEST | Pressmeddelande
Richard Sjöberg har utsetts till ny kommunikationsdirektör på AcadeMedia. Han tillträder den 15 april och kommer att ingå i koncernledningen.
Malmö får nytt gymnasiecampus i anrik textilfabrik4.4.2024 11:59:49 CEST | Pressmeddelande
AcadeMedia skapar ett nytt gymnasiecampus i en historisk miljö i centrala Malmö. Sommaren 2025 flyttar elever och lärare från Designgymnasiet, LBS Kreativa Gymnasiet och Rytmus Musikgymnasium in i Malmö Kreativa Campus i kvarteret Tuborg.
240 AcadeMediaskolor slipper onödigt papperskrångel3.4.2024 15:00:00 CEST | Nyheter
En ny digital lösning som utvecklats av AcadeMedia innebär att skolor kan digitalisera hundratusentals dokument per läsår. Det handlar till exempel om blanketter om allt ifrån specialkost och skoldatoravtal till policyer och medgivanden inför utflykter.
AI på schemat för elever i Västerås25.3.2024 07:14:00 CET | Pressmeddelande
Redan nästa läsår kan elever på flera av NTI Gymnasiets skolor välja att läsa kurser i artificiell intelligens (AI). Skolan i Västerås kommer att vara en av de första med erbjuda kurserna till sina elever. Enligt rektor Anders Tegerhult är intresset stort.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum