Aktiv semester en språngbräda till att minska skärmtiden

I dagarna presenterades en ny undersökning från Statens Medieråd som bland annat visar att allt fler barn och unga upplever att de lägger för mycket tid på mobilen. Samtidigt visar en färsk HUI-undersökning genomförd på uppdrag av SkiStar att 68 procent av föräldrarna som åker på skidsemester tycker att skidsemestern är bra tillfälle att begränsa barnens skärmtid.

Mindre skärmtid och mer rörelseglädje samt tid tillsammans under en skidsemester.

- Hur mycket tid barn och unga ska spendera med sina skärmar är en högaktuell fråga. Vi tror att en aktiv semester är ett bra sätt att bryta mönster och inleda en förändring mot minskad skärmtid för barn och ungdomar, ett nytt beteende som man kan ta med sig hem efter semestern. Genom vår färska undersökning får vi svart på vitt att barnfamiljer upplever att en skidsemester är ett bra sätt att minska skärmtiden. Det görs dessutom på ett positivt och naturligt sätt genom att ersätta skärmen med andra roliga aktiviteter, säger Linda Morell, PR chef på SkiStar.

Mer umgänge och bättre relationer under en aktiv semester

En annan positiv effekt av en semester där man gör saker tillsammans är att det stärker relationerna i familjen. 66 procent av föräldrarna upplever att skidsemestern stärkte deras relation till barnen.

- Att umgås med nära och kära vet vi är en av de viktigaste sakerna man vill få ut av sin semester. På våra skidorter finns det många roliga aktiviteter som familjen kan göra ihop och det verkar vara att vinnande koncept för att få föräldrar och barn att faktiskt umgås mer med varandra, säger Linda Morell, PR chef på SkiStar.

Nya aktiva vanor skapas under skidsemestern

En studie från Folkhälsoinstitutet (Skolbarns hälsovanor, barn och ungas rörelsemönster, 29 april 2019) visar att barn och unga, framförallt tonåringar, rör sig för lite och är inaktiva ungefär 70 procent av sin tid vakna tid. Att förändra sina vanor och få in mer rörelse i vardagen är inte lätt - då kan semestern vara ett bra tillfälle att få in nya rutiner. I SkiStars undersökning svarar 76% av föräldrarna att åka på skidsemester är ett bra sätt att få barnen att röra på sig mer.

Andra initiativ från SkiStar som bidrar till ett aktivt liv

SkiStar genomför ett antal initiativ för att bidra till ett aktivt liv för barn och unga. I de kommuner där SkiStar är verksam får unga kostnadsfritt säsongskort varje vinter. I Stockholms kommun och Nacka kommun får alla grundskolor kostnadsfria SkiPass (liftkort) och skidhyra under friluftsdagar i Hammarbybacken. Under Valles vinterveckor får barn upp till sex år gratis skidhyra, skidskola och skidåkning. Varje vinter går nära 50 000 barn i snögubben Valles skidskola.

Om SkiStars undersökning:

- Undersökningen är gjord av HUI med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 25 – 80 år.

- Undersökningen gjordes i juni 2019 med sammanlagt 1010 respondenter.

- Undersökningsperiod: 2019-06-14 -> 2019-06-28

- Datainsamlingen har utförts i form av en webbenkät med en svarsfrekvens på 100 %.

För mer information och pressbilder:

Linda Morell, PR chef SkiStar AB
E-post: linda.morell@skistar.com

EN FIN VINTERSÄSONG BAKOM ÖKADE INTÄKTER – STOR TILLFÖRSIKT INFÖR KOMMANDE VINTER!3.10.2019 08:14:32 CESTPressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Vi har lagt ytterligare ett riktigt bra verksamhetsår bakom oss. Vid jämförelse mot föregående år är det värt att understryka att fjolåret bjöd på fantastiska väderförutsättningar som medförde att vi ökade antalet skiddagar med hela 7,5 procent. I ljuset av detta är vi mycket nöjda även med årets resultat!

HUNDraprocentig naturnära transfer från nya Scandinavian Mountains Airport till SkiStars skidområden i Sälen20.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I december 2019 öppnas elva flyglinjer från olika orter i Sverige till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. I samband med det presenterar SkiStar tillsammans med Peakpoints ett nytt mer äventyrligt sätt att ta sig till och från flygplatsen - hundspannstransfer. Men hjälp av tio stycken Alaskian Huskies får gästerna möjlighet att susa genom den vackra fjällvärlden fram till skidåkningen på SkiStars skidområden i Sälen.

SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport12.9.2019 08:04:25 CESTPressmeddelande

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.

Nya flyglinjer från Berlin och Helsingfors ger ännu bättre access till Åre6.9.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den framgångsrika satsningen på VM-orten Åre fortsätter när easyJet startar upp den tredje direktlinjen till Åre Östersund Airport. Det är tyskar bosatta i området i- och runt Berlin som kommer få betydligt enklare att ta sig till Åre. Flygbolaget Finnair startade under sommaren flyglinjen Helsingfors – Trondheim som går fem dagar i veckan, vilket förbättrar tillgängligheten avsevärt för finska skidgäster.