Aktiv semester trendar efter pandemin

Att kombinera semester med upplevelser och träning lockar allt fler. Nya siffror från Ving visar att antalet sökningar på träningsresor ökade med 60 procent i mars i år jämfört med 2019, innan pandemin. En nordisk undersökning visar också att hela 29 procent av svenskarna överväger att resa på en aktiv semester. I synnerhet är det vandring och gruppträning som lockar, men även padel har seglat upp som en populär semesteraktivitet. Ving satsar därför på ett rekordstort antal träningsresor under 2022 samtidigt som sportfaciliteterna utvecklas på flera av de 29 träningshotellen som erbjuds i programmet.

I mars ökade antalet sökningar på yogaresor på ving.se med 55 procent jämfört med samma tid 2019.

Det är tydligt att allt fler efterfrågar en semestersymbios där upplevelser och fysisk aktivitet går hand i hand. För oss är det viktigt att ”demokratisera” den aktiva semestern, och även om vi satsar stort på renodlade träningsresor så kommer vårt primära fokus även framöver att ligga på att erbjuda semesterresor med träning snarare än träning med semester. Välmående utan pekpinnar är ledmotivet, där alla kan hitta den aktivitet som passar dem bäst, oavsett om man är toppatlet eller vill röra på sig för att samla njutningspoäng, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

29 procent av svenskarna överväger att resa på en aktiv semester, visar en nordisk undersökning som gjorts på uppdrag av Ving*. Där framgår det tydligt att de svenskar som vill röra på sig under sin semester allra helst vill uppleva ett resmål genom att vandra (45 %), vilket också är den träningsform som ligger högst upp på önskelistan när grannarna i Norge och Finland får välja. Danskarna däremot lockas mer av gruppträningsresor.

Det är kanske föga förvånande att just vandring är det som toppar listan för de flesta nordbor, men jag tror verkligen att vandringstrenden är här för att stanna, både på hemmaplan och på semestern. Ofta är det den lättillgängliga träningen som blir den mest populära. Men vi ser även att gruppträning, löpning och yoga lockar. Exempelvis såg vi en ökning på 55 procent i sökningar av yogaresor i mars i år jämfört med samma tid 2019. Även sökningar på padelresor har ökat rejält, fortsätter Claes Pellvik.

El i cyklarna och padel ska locka fler att vara aktiva på semestern

Utöver de 40-talet skräddarsädda träningsresor som Ving erbjuder i år så arbetas det ute på destinationerna för att göra det ännu enklare för alla semesterfirare att vara aktiva på semestern. Bland annat bygger flera hotell i Vings utbud om tidigare tennisbanor till padelbanor, likaså erbjuds både vanliga cyklar och elcyklar, vilket gör det möjligt för fler att vara aktiva tillsammans utan att förkunskap krävs. Även vandringsturer med olika svårighetsgrad och längd kommer att erbjudas i högre grad framöver på Vings resmål.

Topp 5: Så vill svenskarna träna under semestern**

1. Vandring (45%)
  2. Gruppträning (42%)
  3. Löpning (35%)
  4. Yoga (31%)
  5. Simning (28%)

* I undersökningen deltog totalt 6000 respondenter från Sverige, Norge, Danmark och Finland. 1500 svenska respondenter svarade på frågor om träning/aktiviteter under semestern. Undersökningen genomfördes under hösten 2021 av mediabyrån Dentsu.

** Nordisk undersökning på uppdrag av Ving. Se ovan.

Läs mer om aktiv semester på https://www.ving.se/traningsresor/

Padeltrenden håller i sig.
29 procent av svenskarna överväger att resa på en aktiv semester enligt en undersökning från Ving.
Vandring är den mest populära träningsformen på semestern enligt en undersökning från Ving.
Ving erbjuder ett 40-tal träningsresor i år.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.