Aktuell information gällande rekapitaliseringen för Thomas Cook Group

Thomas Cooks Group, Vings ägare, är inne i slutskedet av en rekapitaliseringsprocess, vilket media nu uppmärksammar stort.

Jag vågar inte boka en resa med Ving/Thomas Cook
Vi har full förståelse för att man som kund kan känna sig orolig med tanke på medias spekulationer och skriverier, men den rekapitaliseringsprocess som pågår påverkar inte våra resor. Kunder som reser med oss omfattas även alltid enligt lag både av paketreselagen och resegarantin, vilket är ett omfattande skydd om något händer. Man kan alltid känna sig trygg när man bokar en resa med oss/är iväg på en resa.

Media rapporterar att Thomas Cook är nära konkurs. Stämmer det?
Thomas Cook är nu i slutfasen av förhandlingarna för att färdigställa och enas kring villkoren för att rekapitalisera och omorganisera verksamheten. Denna påverkar inte våra resor eller kunder i nuläget, och handlar om att få in nya investeringar och skapa en mer stabil ekonomisk grund för företaget framöver. Det är en komplex process med många inblandade parter.

Är Thomas Cook på väg att gå under?
Vi jobbar utifrån en rekapitaliseringsplan som ska ge Thomas Cook mer finansiell stabilitet framöver.

Vad händer om Thomas Cook går i konkurs?
Det är fullt fokus på att fullfölja den pågående rekapitaliseringen. Som alltid skyddas våra gäster av paketreselagen och resegarantin. För mer information, läs här  eller på Kammarkollegiets hemsida.

Är min existerande bokning säker och är den skyddad av resegarantin?
Ja, alla paketresor är fortsatt skyddade enligt resegarantin. Flygningar med Thomas Cook Airlines går som planerat i nuläget.

Jag vill avboka min resa med er, kan jag göra det?
Vi har full förståelse för att den senaste tidens skriverier i media om Thomas Cook och vår verksamhet kan skapa oro. Alla våra resor är fortsatt skyddade enligt resegarantin. Resorna påverkas dock inte av den pågående rekapitaliseringsprocessen. Om man som kund väljer att avboka en resa gäller normala av- och ombokningsregler.

Vad händer om jag är på semester och situationen förändras?
Vi har full förståelse för att den senaste tidens skriverier i media om Thomas Cook och vår verksamhet kan skapa oro. Alla paketresor är fortsatt skyddade enligt resegarantin. För mer information, läs här eller på Kammarkollegiets hemsida.

Jag har förstått att Ving är en del av Thomas Cook-koncernen. Går Ving i dagsläget med vinst?
Den nordiska verksamheten är sedan många år en lönsam del och har de senaste åren gjort miljardvinster.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.