Akuta stöd på 375 miljoner till drabbade av ökande matbrist och konflikter

Världens matbrist ökar när nederbörden minskar och skördar slår fel. Effekter av Covid-19-pandemin, stigande matpriser och svårigheter att importera mat under Ukrainakriget försvårar tillgången till mat för människor som lever i fattigdom. I dag har 193 miljoner människor inte tillräckligt att äta, vilket är 40 miljoner fler än året innan. Nu beslutar biståndsmyndigheten Sida om ytterligare 375 miljoner kronor i humanitärt stöd till drabbade människor i 14 länder.

– I krissituationer är det nästan alltid barnen som drabbas värst. Det är särskilt allvarligt när små barn drabbas av undernäring. Det kan bli riktigt allvarligt och många barn riskerar att inte överleva. Att se till att barn får tillgång till mat, rent vatten och hälsovård är enormt viktigt, säger Jakob Wernerman, chef för Sidas humanitära stöd.

Den akuta matsituationen i världen fortsätter att öka i omfattning, och i dag befinner sig 193 miljoner människor i 53 länder i en allvarlig matkris.

– I dag lever ungefär 880 000 människor i svältliknande tillstånd, och ytterligare 49 miljoner människor riskerar att hamna där om inte akuta åtgärder sätts in omedelbart, säger Jakob Wernerman.

De människor som just nu lider av den allra allvarligaste graden av matbrist finns i Etiopien, Nigeria, Sydsudan, Jemen och nu också i Somalia och Afghanistan.

Anledningen till att matbristen eskalerar så kraftigt beror på konflikt och klimatförändringar, där skördarna blir mindre på grund av att det inte regnar i tillräcklig omfattning för att odla mat. Pandemin har ytterligare påverkat situationen negativt liksom de ökade matpriserna.

Hälften av barnen under 5 år riskerar undernäring

Den humanitära situationen är särskilt allvarlig i Somalia och har kraftigt försämrats sedan i slutet av 2021. Den pågående situationen påminner om kriserna 2011 på Afrikas Horn då 260 000 människor dog av svält, och krisen 2017 som kunde bromsas med hjälp av bland annat stöd från Sida.

Efter tre regnperioder utan tillräckligt med regn, är nu omkring 80 procent av landet drabbat av extrem torka. Somalia riskerar att drabbas av en fjärde dålig regnperiod, vilket skulle få förödande humanitära konsekvenser. Nästan 800 0000 människor har lämnat sina hem på grund av torkan. 7,1 miljoner människor är redan drabbade av extrem torka och i vissa delar av landet finns det risk för en svältkatastrof.

– Vi vill undvika en ny svältkatastrof i Somalia som den 2011. Om inte det internationella samfundet fortsätter ge och dessutom ökar stödet i landet kommer 7,1 miljoner människor drabbas. I dagsläget befinner sig redan mer än 200 000 människor i svältliknande tillstånd vilket snabbt kan öka, säger Jakob Wernerman.

FN:s barnfond Unicef varnar för att 1,4 miljoner barn i Somalia, nästan hälften av barnen under fem år, förväntas vara akut undernärda i slutet av 2022 och nästan 330 000 barn allvarligt undernärda.

I början av året beslutade Sida om 3,2 miljarder kronor till 29 humanitära kriser, och nu fördelas ytterligare 375 miljoner i stöd till följd av den förvärrade situationen i världen.

Förvärrade kriser i 14 länder

De 14 kriserna berör Afghanistan (40 milj), Burkina Faso (15 milj), Kamerun (15 milj), Tchad (15 milj), Etiopien (30 milj), Mali (25 milj), Myanmar (30 milj), Niger (15 milj), Nigeria (30 milj), Somalia (20 milj), Sydsudan (30 milj), Sudan (40 milj), Syrien (30 milj), och Jemen (40 milj).

Sida ger stöd till samarbetsorganisation som tryggar livsmedelsförsörjning, med särskilt fokus på barn som lider av undernäring, och ger stöd som inkluderar hälsa, vatten, sanitet och hygien.

Stöden fördelas på organisationerna Action Against Hunger, Internationella Rödakorskommittén (ICRC), FN:s livsmedelsprogram (WFP), International Rescue Committee (IRC), Norska Flyktinghjälpen (NRC), FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) och FN:s humanitära landfonder.

Sverige ger miljardstöd till rekordstora behov i humanitära kriser (pressmeddelande 6 april 2022
Sidas arbete i olika länder och regioner, långsiktigt utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd
Långsiktigt stöd till länders utveckling respektive akut stöd vid nödsituationer

Sverige ger mångmiljonstöd för att förhindra stor miljökatastrof i Röda havet10.5.2022 13:05:42 CEST | Pressmeddelande

En förfallen oljetanker som ligger förankrad utanför Jemens kust i Röda havet riskerar att orsaka en miljökatastrof med enorm påverkan på marint liv, jordbruk, fiske och människors hälsa. Analytiker bedömer att en läcka är nära förestående och den skulle kunna bli fyra gånger värre än den från oljetankern Exxon-Valdez i slutet av 1980-talet. Arbetet med att förhindra en katastrof brådskar, och biståndsmyndigheten Sida bidrar med 30 miljoner kronor till FN:s arbete för att förebygga katastrofen.

Pressinbjudan: Sida och 50 år av utvecklingssamarbete med Bangladesh28.4.2022 12:25:07 CEST | Pressinbjudan

Sverige har i 50 år haft utvecklingssamarbete med Bangladesh och stödet har genom åren varit omfattande till många av landets utmaningar. Biståndsmyndigheten Sida har bland annat finansierat framtagandet av koleravaccin, arbetat fram cyklonskydd som betydligt minskat riskerna för boende i översvämningsdrabbade områden och med ett gasnät som minskat både avskogning och konflikter i flyktinglägren för Rohingyas i Cox’s Bazar. Sida vill uppmärksamma denna milstolpe med ett panelsamtal där Sveriges ambassadör, Sidas biståndschef i Bangladesh, Bangladeshkännare och samarbetspartners inom civilsamhälle, akademi, myndigheter och näringsliv deltar.

Sverige ger miljardstöd till rekordstora behov i humanitära kriser6.4.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

De senaste årens krig och utdragna konflikter, pandemin, cykloner, översvämningar, torka och matbrist har bidragit till att mer än 291 miljoner människor behöver akut humanitärt stöd för att klara sig. Biståndsmyndigheten Sida ger nu stöd på 3,3 miljarder till behövande i 29 av världens värsta kris- och konfliktområden till basala behov som mat och vatten, tak över huvudet och vård och mediciner.