Akuta stöd på 375 miljoner till drabbade av ökande matbrist och konflikter

Världens matbrist ökar när nederbörden minskar och skördar slår fel. Effekter av Covid-19-pandemin, stigande matpriser och svårigheter att importera mat under Ukrainakriget försvårar tillgången till mat för människor som lever i fattigdom. I dag har 193 miljoner människor inte tillräckligt att äta, vilket är 40 miljoner fler än året innan. Nu beslutar biståndsmyndigheten Sida om ytterligare 375 miljoner kronor i humanitärt stöd till drabbade människor i 14 länder.

– I krissituationer är det nästan alltid barnen som drabbas värst. Det är särskilt allvarligt när små barn drabbas av undernäring. Det kan bli riktigt allvarligt och många barn riskerar att inte överleva. Att se till att barn får tillgång till mat, rent vatten och hälsovård är enormt viktigt, säger Jakob Wernerman, chef för Sidas humanitära stöd.

Den akuta matsituationen i världen fortsätter att öka i omfattning, och i dag befinner sig 193 miljoner människor i 53 länder i en allvarlig matkris.

– I dag lever ungefär 880 000 människor i svältliknande tillstånd, och ytterligare 49 miljoner människor riskerar att hamna där om inte akuta åtgärder sätts in omedelbart, säger Jakob Wernerman.

De människor som just nu lider av den allra allvarligaste graden av matbrist finns i Etiopien, Nigeria, Sydsudan, Jemen och nu också i Somalia och Afghanistan.

Anledningen till att matbristen eskalerar så kraftigt beror på konflikt och klimatförändringar, där skördarna blir mindre på grund av att det inte regnar i tillräcklig omfattning för att odla mat. Pandemin har ytterligare påverkat situationen negativt liksom de ökade matpriserna.

Hälften av barnen under 5 år riskerar undernäring

Den humanitära situationen är särskilt allvarlig i Somalia och har kraftigt försämrats sedan i slutet av 2021. Den pågående situationen påminner om kriserna 2011 på Afrikas Horn då 260 000 människor dog av svält, och krisen 2017 som kunde bromsas med hjälp av bland annat stöd från Sida.

Efter tre regnperioder utan tillräckligt med regn, är nu omkring 80 procent av landet drabbat av extrem torka. Somalia riskerar att drabbas av en fjärde dålig regnperiod, vilket skulle få förödande humanitära konsekvenser. Nästan 800 0000 människor har lämnat sina hem på grund av torkan. 7,1 miljoner människor är redan drabbade av extrem torka och i vissa delar av landet finns det risk för en svältkatastrof.

– Vi vill undvika en ny svältkatastrof i Somalia som den 2011. Om inte det internationella samfundet fortsätter ge och dessutom ökar stödet i landet kommer 7,1 miljoner människor drabbas. I dagsläget befinner sig redan mer än 200 000 människor i svältliknande tillstånd vilket snabbt kan öka, säger Jakob Wernerman.

FN:s barnfond Unicef varnar för att 1,4 miljoner barn i Somalia, nästan hälften av barnen under fem år, förväntas vara akut undernärda i slutet av 2022 och nästan 330 000 barn allvarligt undernärda.

I början av året beslutade Sida om 3,2 miljarder kronor till 29 humanitära kriser, och nu fördelas ytterligare 375 miljoner i stöd till följd av den förvärrade situationen i världen.

Förvärrade kriser i 14 länder

De 14 kriserna berör Afghanistan (40 milj), Burkina Faso (15 milj), Kamerun (15 milj), Tchad (15 milj), Etiopien (30 milj), Mali (25 milj), Myanmar (30 milj), Niger (15 milj), Nigeria (30 milj), Somalia (20 milj), Sydsudan (30 milj), Sudan (40 milj), Syrien (30 milj), och Jemen (40 milj).

Sida ger stöd till samarbetsorganisation som tryggar livsmedelsförsörjning, med särskilt fokus på barn som lider av undernäring, och ger stöd som inkluderar hälsa, vatten, sanitet och hygien.

Stöden fördelas på organisationerna Action Against Hunger, Internationella Rödakorskommittén (ICRC), FN:s livsmedelsprogram (WFP), International Rescue Committee (IRC), Norska Flyktinghjälpen (NRC), FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) och FN:s humanitära landfonder.

Sverige ger miljardstöd till rekordstora behov i humanitära kriser (pressmeddelande 6 april 2022
Sidas arbete i olika länder och regioner, långsiktigt utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd
Långsiktigt stöd till länders utveckling respektive akut stöd vid nödsituationer

Sida bidrar till den största globala satsningen hittills för fattiga barns utbildning30.12.2022 08:52:13 CET | Pressmeddelande

Hälften av världens barn bor i länder, där utbildningen ibland håller så låg kvalitet att ett stort antal 10-åringar inte kan läsa en hel mening – trots att de gått i skola i flera år. Utbildningens kvalitet i låg- och lägre medelinkomst länder måste höjas rejält, men för det saknas det finansiering. Biståndsmyndigheten Sida gör nu därför sin största satsning hittills och ger en lånegaranti på drygt 2,8 miljarder kronor där länderna kan få förmånliga lån för att stärka utbildningen för de mest utsatta barnen.

Världens första orange obligation ska mobilisera hundratals miljoner30.11.2022 05:45:00 CET | Pressmeddelande

En av utmaningarna i fattigdomsbekämpning är kvinnors tillgång till kapital. Exempelvis har kvinnoägda företag i låg- och medelinkomstländer svårt att få tillgång till lånefinansiering. För att bidra till att möta utmaningen går en svensk garanti till världens första orange obligation som ger små och medelstora kvinnoägda företag möjlighet att låna totalt 600 miljoner kronor.

Mer stöd till Somalia på gränsen till svältkatastrof6.10.2022 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Somalia har drabbats av den värsta torkan på 40 år och 6,4 miljoner människor är i behov av mat enligt FN:s kontor för humanitärt bistånd - som nu varnar för en svältkatastrof, mer allvarlig än under svältkatastrofen 2010–2011 på Afrikas Horn då mer än 250 000 somalier dog. Situationen är mycket allvarlig och biståndsmyndigheten Sida har nu beslutat om humanitärt stöd på 40 miljoner kronor, och har hittills i år bidragit med 226 miljoner till den svåra krisen.