Alarmerande prisutveckling på 10 vanliga livsmedel

- Globala livsmedelspriser nådde sin högsta nivå någonsin i juli 2022 - Priserna på livsmedelsråvaror ökade med mer än 30% jämfört med föregående år - Rysslands invasion av Ukraina har bidragit till en bred post-pandemisk pristillväxt.

De globala råvarupriserna på livsmedel nådde en rekordhög nivå i Juli efter Rysslands invasion av Ukraina, enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO).

Parallellt med den fortsatta humanitära krisen har konflikten destabiliserat Ukrainas ekonomi, där världsbanken förutspår en minskning av den ekonomiska produktionen med mer än 45 % år 2022 .

Ryssland och Ukraina står tillsammans för cirka 30 % av den globala veteexporten och cirka en femtedel av världens majs . Brist på dessa och andra råvaror har destabiliserat de globala leveranskedjorna och fått matpriserna att skjuta i höjden.

Utvecklingen i Sverige fortsätter att oroa konsumenter och har skapat en rörelse där priser och produkter jämförs på en nivå vi aldrig sett tidigare i vår app säger Michael Kärrberg, VD på matprisjämförelseföretaget Foodrunners.

- Vi har valt att bevaka och studera ett 1000-tal av våra totalt knappt 300 000 varor vi följer på veckobasis och följande 10 varor exemplifierar prisutvecklingen 2022 tydligt berättar Michael:

• Arla Mellanmjök 1,5%. +16,2%
  • Bregott normalsaltat  +25,9%
  • Barilla Penne Rigate  +6,9%
  • Arvid Nordquist Gran Dia  +21,6%
  • Lönneberga Kokt Skinka  +5,6%
  • Guldfågeln Chicken Nuggets  +14,7%
  • Kalles Kaviar Original  +11,1%
  • Pågen Lingongrova  +7,1%
  • Valio Vaniljyoghurt Original  +9,5%
  • Keso Cottage Cheese naturell  +19,4%

- Det är svårt för oss att finna segment i marknaden idag som inte har en prisutveckling på långt över 5% under 2022. Det finns undantag, hygienprodukter är ett exempel men generellt är trenden tråkig för svenska konsumenter.

- Michael Kärrberg berättar att "vi är helt övertygade om att det vi gör på Foodrunners är framtiden. Våra konkurrenter fokuserar på att visualisera veckovisa rabatter och erbjudanden för konsumenten vilket i sak inte är något dåligt, det gör Foodrunners rabattbevakning också, men det är inte där pengar sparas. Enskilda erbjudanden och rabatter från livsmedelsbranschen har alltid samma syfte precis som lojalitetsprogram. Du ska handla hos just dem varje gång, och du ska gärna handla mer än du tänkt dig".

Avslutningsvis säger Michael "det är en förändring hos konsumenten som är oundviklig. Förändringen har redan börjat och fler och fler har insett att logotypen på påsen inte är det viktiga, det är varorna man tänkt sig att köpa som man vill betala så lite som möjligt för. Och då är rabatten på den enskilda varan ganska ointressant, det hjälper inte om du sparar 30kr på en nedsatt vara om resterande varor totalt sett kostar dig 80kr mer"