Albera, 19, förändrar världen genom fotboll: ”En självklar rättighet”

Som liten fick Albera Jene, 19, inte spela fotboll av en enda anledning: Hon är tjej. Tretton år gammal började hon spela i smyg och startade ett eget lag. ”Jag bestämde mig för att gå emot det jag vuxit upp med.” På Svenska hjältar-galan prisas hon som ”Årets ungdomshjälte”.

Albera Jene, är Svenska Hjältars Ungdomshjälte 2020. Foto: Caroline Byrmo/Aftonbladet

Albera Jenes familj och omgivning rådde strikta normer kring vilka aktiviteter pojkar och flickor skulle ägna sig åt. Och fotboll var inget för tjejer.

– Jag minns att jag såg killarna spela när jag var liten och att jag tyckte att det såg så roligt ut. Så jag började spela lite i smyg utan att ens mina föräldrar visste.

Vägen in i föreningslivet var däremot inte lätt, upptäckte Albera Jene.

– Det fanns inget lag i Södertälje som jag kunde spela i så det slutade med att jag startade ett eget när jag var 13 år gammal. Jag kallade det för ”Laget” och där var alla välkomna att spela.

Albera blev tränare. På kuppen lärde hon sig på egen hand allt ifrån att boka tider i sporthallar till att fixa fram bollar och fånga upp intresserade tjejer.

Efter att ha fått med sig sina föräldrar sökte sig Albera vidare och kom redan som 13-åring kontakt med organisationen Futebol dá força. Genom dem fick hon en ledarutbildning. Så småningom fick Albera uppbackning av föreningen Södertälje FF. Hon har också fått fortsatt stort stöd från Fubebol dá força.

Albera Jene är i dag 19 år och engagemanget för fotbollen består. Hon håller ideellt föreläsningar i skolor och för föreningar om jämställdhet och värdebaserat ledarskap. Hennes föräldrar är två av hennes största supportrar. Albera själv är glad och stolt över vad hon åstadkommit, men ännu inte nöjd.

– Det finns mycket kvar att göra. Flickor och pojkar har fortfarande inte samma förutsättningar i fotbollen. Fotboll ska finnas för alla, och jag kommer aldrig sluta kämpa för det.

Juryns motivering:

Albera är en hjälte för att hon kämpar för tjejers självklara rätt att få spela fotboll på lika villkor som killarna. Hon är en sann inspiratör och förebild.

Helena Mastberg, chef Svenska Hjältar, Aftonbladet. Tel: 076-772 63 30. E-post: helena.mastberg@aftonbladet.se.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.

Aftonbladet Svenska hjältar
Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007. Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet. Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på Svenska Hjältar-galan i december på Aftonbladet.se och i TV3. Svenska hjältars jury 2020 består av: Prinsessan Sofia, Janne Andersson, Morgan Alling, överbefälhavare Micael Bydén, ärkebiskop Antje Jackelén, Margaux Dietz, Kodjo Akolor, Marika Carlsson, Shima Niavarani, och ordföranden Kristin Kaspersen.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.