SandengSandeng

Albin Biblom. 2019 års mottagare av Swedish Photography Award.

Juryn har enats om att dela ut 2019 års Swedish Photography Award till fotografen och filmaren Albin Biblom. Albin verkar i en tradition av berättande konstnärer som arbetar med bilden som vittnesmål, såväl den fotografiska bilden som film.

Från verket Mechkar.

Albin, född 1975 och utbildad på ICP, International Center of Photography, New York och på Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam. Han har sitt säte i Stockholm och har haft ett stort antal utställningar, huvudsakligen i Amsterdam och Berlin. Han har under flera år konsekvent arbetat med sitt eget fotografiska universum. Med visuell styrka, en förrädisk vacker estetik och ett stort engagemang lyfter han frågor om fångenskap, kontroll och gränsen mellan att älska och äga.

Men han skriver aldrig betraktaren på näsan, vi får själva ta ställning. Här finns inget svart eller vitt, inga enkla svar. Årets vinnare av Swedish Photography Award går till en berättande fotograf. Juryns är eniga om att Albin Biblom är en konstnär som världen behöver se. En konstnär som sätter fingret på olika slags problematik som behöver diskuteras . Och som visar var vi är på väg, genom att visa det förflutna.

– Albins unika öga för detaljer och förmåga att berätta har blivit till flera större fotografiska och filmiska verk som tar ett fast grepp om betraktaren.

Jonas Wettre - juryns ordförande

– Albin Biblom är med sina utbildningar på ICP i New York och Rietveld Academy i Amsterdam något av en outsider i svenskt fotografi-och konstliv. Men hans unika konstnärskap har en oöverträffad skärpa i samtiden och är angelägnare än någonsin.

Hasse Persson - jurymedlem

Albins utställning kommer att visas på Dunkers Kulturhus i Helsingborg den 19 Oktober 2019 - 9 Februari 2020.

Om Swedish Photography Award

För ett par år sedan föddes tanken om att instifta ett nytt fotopris för att lyfta fram svensk fotografi. Syftet är att ge en eller flera fotografer ett ekonomiskt stöd och en utställning som kan bidra till att hen kan ta ett steg vidare i sin konstnärskap och förhoppningsvis leva på sin fotografi utan en ekonomisk stress. Vi som är initiativtagare till priset, Sandeng, har arbetat med fotografer som framförallt är verksamma i Sverige i tio år, allt från att printa enstaka bilder till att producera omfattande utställningar. Förra året delade vi ut priset för första gången och juryns val föll på den fotobaserade konstnären Trinidad Carillo och även i år får en fotobaserad konstnär priset, nämligen Albin Biblom. Förhoppningen är att prissumman på 50 000 SEK ska underlätta för fotografen att arbeta vidare med sitt konstnärskap. Priset inkluderar också en utställning som ska visas på flera platser i landet, om möjligt även utomlands, och det kanske kan påverka fotografens utveckling ytterligare. För många fotografer är det ett problem att hitta relevanta utställningsrum och inte minst producera en utställning. Det är en stor ekonomisk satsning och konstnären förbinder sig inte på något sätt till bidragsgivaren utan kan fortsätta sitt konstnärskap som tidigare men nu, förhoppningsvis med förnyad energi. Vi ser det här priset som en chans att hjälpa fotografer som inte har möjlighet att bekosta en utställning av den här storleken och på så sätt få en skjus i karriären.

Vem kan tilldelas Swedish Photography Award?

Kriterierna för att få Swedish Photography Award är att personen är svensk och/eller bosatt/verkar från Sverige. Att personen inte har en stark institution i ryggen, att personen kan vara i behov av ett ekonomiskt stöd eller större synlighet. Ålder spelar ingen roll utan ett konsekvent bildskapande premieras. Vi vill lyfta fram fotografer som strävar efter ett personligt konsekvent bildspråk som talar till oss som betraktare, som väcker känslor och ställer frågor, oavsett om de arbetar i en traditionell skola eller utforskar nya tekniker och förstärker det fotografiska bildspråket. Någon ansökningsprocedur finns inte utan det är en jury (som skiftar från år till år) som utser en vinnare. Priset har en kontantsumma på 50 000 SEK och en producerad vandringsutställning till ett värde av runt 200 000 SEK. Sandeng kommer inte att sälja utställningen som fotografen vinner. Hen är inte heller bunden till Sandeng utan bestämmer själv över försäljningen av sin konst.

Jonas Wettre, Juryns ordförande

Charlotta Jönsson
0702617407, Utställningsproducent

Från verket Mechkar.
Albin Biblom i arbete, foto Carl Hjelte

Sandeng
Norra Ågatan 10a
41664 Göteborg

Sandeng grundades 2009 och har sedan dess utvecklats till ett av landets bästa partners när det gäller professionell bildproduktion. Vi är en komplett print- och ramstudio som producerar allt från enstaka bilder till hela utställningar, nu både i Göteborg och Stockholm. Men våra kunder finns över hela landet och är framförallt yrkesverksamma fotografer och konstnärer, en annan stor målgrupp är inredare, arkitekter, företag och hotell. För närvarande är vi ett tiotal medarbetare samt en rådgivande grupp av bland annat fotografer, samlare, curators och experter inom näthandel.

Följ Sandeng

Senaste pressmeddelandena från Sandeng