Åldersvänliga samhällen – WSP ska kartlägga goda initiativ i Norden

Hur kan vi utforma våra samhällen för att motverka ohälsa så som otrygghet, ensamhet och social isolering hos våra äldre? Det ska WSP utforska på uppdrag av Nordens välfärdscenter genom en unik kartläggning av strategier, handlingsplaner och initiativ i de nordiska länderna.

– Äldre är en målgrupp som inte har varit särskilt mycket i fokus i stadsplaneringen tidigare. Det är dags att inkludera dessa perspektiv för att motverka exempelvis ofrivillig ensamhet, något som är särskilt viktigt i det historiska skeende vi befinner oss i just nu. Vi ser mycket fram emot att se vilka goda exempel som finns och hur vi kan sprida dessa i de nordiska länderna, säger Lina Kumlin, senior planeringsarkitekt på WSP.

Nordens äldre blir allt fler. Enligt befolkningsprognoserna kommer andelen människor i åldern 65 och äldre att öka från cirka 20 till 26 procent mellan 2020 och 2060 i Norden. Andelen 80-åringar och äldre kommer att stiga från cirka fyra till åtta procent.*

På uppdrag av Nordiska ministerrådet ska Nordens välfärdscenter undersöka hur våra städer kan bidra till att främja ett aktivt och hälsosamt åldrande. Fokus i satsningen ligger på åldersvänliga städer, åldersintegrerade mötesplatser och generationsövergripande bostadslösningar samt användandet av välfärdsteknologi. Detta med en vision att motverka ensamhet och social isolering samt att främja en god hälsa för de äldre

– Utveckling av åldersvänliga städer och samhällen är en fråga för alla och kräver ett gott tvärsektoriellt samarbete mellan olika aktörer i samhället, inte minst mellan olika förvaltningar i kommuner. Äldres aktiva medverkan i den planeringen är mycket viktigt så att de goda lösningarna motsvarar de behov äldre har, säger Aila Määttä, projektledare på Nordens välfärdscenter

Uppdraget påbörjades i april nu och ska presenteras i september.

Lina Kumlin, Senior Planeringsarkitekt FPR/MSA
Lina.kumlin@wsp.com

*Nordic Statistics Database (https://www.nordicstatistics.org/).

Läs mer på Nordens välfärdscenters webbsida för projektet Aktivt och hälsosamt åldrande i Norden: https://nordicwelfare.org/projekt/aktivt-halsosamt-aldrande-norden/

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.