Äldre men inte gammal – en fotoutställning om livet som äldre

Den andra december invigs fotografiutställningen “Äldre men inte gammal” i Asecs Köpcentrum i Jönköping. Utställningen innehåller 22 porträtt av svenskar som är just äldre men inte gamla. Det är en del i tjänstepensionsbolaget Alectas pågående arbete med att skapa en bild av äldre i Sverige som är mer mångfacetterad och stämmer bättre överens med verkligheten. Bland modellerna finns bland andra Barbro Westerholm, Amelia Adamo och Claes Elfsberg.

I Sverige lever 2 miljoner människor ett liv där arbete inte längre tar upp större delen av tiden och som gått in i en ny fas. De kallas seniorer, pensionärer eller helt enkelt gamla. Den offentliga bilden av dem är oftast enkelspårig och problemfylld. Men, 2 miljoner individer är naturligtvis just individer, och många av dem är äldre, men inte gamla. I gruppen finns erfarenhet, livsglädje och mängder av olika intressen, kunskaper och livsval.

Just det här vill fotografen Evelina Carborn ta fasta på i utställningen “Äldre men inte gammal”. En utställning som kan ses i Asecs från och med den 2 december till trettondagshelgen.

- Idén till utställningen föddes i samtal med en av mina uppdragsgivare, tjänstepensionsbolaget Alecta. Många som de pratat med beskrev det som att de verkligen ville arbeta, men att de ofta möttes av fördomar. De kände sig infösta i en stereotyp bild av äldre, säger Evelina.

Rapporten som ligger till grund för idén visade en tydlig trend.

- Den mest spännande utvecklingen är att fler och fler kombinerar jobb och pension efter 65 och därmed blir vad vi kallar ”jobbonärer”. För många handlar pensioneringen inte längre om en enskild händelse i livet utan om en förändring av sättet att leva och försörja sig som sträcker sig över flera år, säger Staffan Ström, pensionsekonom på Alecta.

Modellerna äger utställningslokalen

Alecta, som är en av Sveriges största fastighetsägare, äger Asecs köpcentrum, och valet att premiärvisa utställningen där kändes därför helt naturligt.

- Vi är jätteglada att alla som arbetar, shoppar och besöker Asecs kan få ta del av denna fina och viktiga utställning. I samarbete med fotografen Evelina Carborn och alla modeller vill vi genom det här projektet bidra till att skapa en tankeväckande upplevelse för våra besökare, säger Anders Pettersson, Affärsområdeschef Retail, Alecta Fastigheter.

Bilder och information om alla deltagare kan ses på www.alecta.se/aldremenintegammal

Alla rapporter om jobbonärer finns på www.alecta.se/jobbonarer

Utställningen hänger i Asecs fram till trettonhelgen 2022 och kommer att ambulera i Sverige under 2022.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1000 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.