Äldreomsorgen behöver minst tio miljarder per år

Endast tre av tio pensionärer tycker att äldreomsorgen fungerar bra, enligt en medlemsundersökning från PRO. Äldreomsorgen riskerar att försämras om inte kommunerna får tillräckliga resurser att klara kraven kring stärkt bemanning och högre kvalitet. Regeringen måste skjuta till minst tio miljarder kronor per år, kräver PRO i en ny rapport om äldreomsorgen.
Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

– Äldres rätt till ett bra och värdigt liv är en självklarhet. Ändå saknar de politiska partierna en vision för vad det ska innebära att bli gammal i Sverige, säger Åsa Lindestam, ordförande för Pensionärernas riksorganisation, PRO.

Endast tre av tio pensionärer tycker att äldreomsorgen fungerar bra enligt, en medlemsundersökning från PRO. För att höja kvaliteten på äldreomsorgen måste regeringen ge kommunerna ett tillskott i statsbudgeten om minst tio miljarder kronor per år. Det är lägstanivån för att klara Coronakommissionens och Inspektionen för vård och omsorgs krav på stärkt bemanning och förbättringar inom äldreomsorgen.

–För att kunna tillhandahålla en god äldreomsorg med kompetent personal måste satsningarna vara långsiktiga och förutsägbara. Kommunerna vet inte hur mycket pengar de kommer att få från år till år, säger Åsa Lindestam.

I rapporten ”Lägstanivå eller livsglädje?” presenterar PRO fem åtgärder för en tryggare äldreomsorg av god kvalitet. Förutom tillskottet om minst tio miljarder per år vill organisationen även se en ny äldreomsorgslag och att rätten till goda levnadsvillkor slås fast, eftersom dagens lagstiftning begränsar sig till skälig levnadsnivå.

–Skäligt är inte bra nog. Hur ofta är det skäligt att få hjälp med att duscha eller komma ut i friska luften? Svaren på dessa frågor ska avgöras av äldres individuella behov, inte av kommunernas ekonomi, säger Åsa Lindestam.

Bakgrund:

PRO:s rapport ”Lägstanivå eller livsglädje?” innehåller fem krav för en tryggare äldreomsorg:

1. Tio miljarder kronor per år för en god äldreomsorg.
  2. En äldreomsorgslag som slår fast att äldre har rätt till goda levnadsvillkor och ett värdigt liv.
  3. Minst 90 procent av personalen ska ha fast anställning och möjlighet att arbeta heltid utan delade turer.
  4. Alla äldre med hemtjänst ska erbjudas en fast omsorgskontakt som är undersköterska och fritt förfoga över beviljade serviceinsatser.
  5. Obligatoriska kommunala och regionala pensionärsråd

Marie Näslund, samhällspolitisk chef PRO, telefon: 08-701 67 26, E-post: marie.naslund@pro.se

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, telefon: 08-701 67 00, E-post: sten.soderberg@pro.se

Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

Om Pensionärsbarometern:
PRO:s Pensionärsbarometer undersöker allmänhetens och de egna medlemmarnas syn på viktiga frågor för pensionärer. Den webbaserade undersökningen till medlemmar i åldern 65 år och uppåt genomfördes under 2–15 maj 2022. 31 870 personer över 65 år svarade på frågan med följande resultat:

Hur bra eller dåligt tycker du att äldreomsorgen fungerar?

Mycket bra                                     1,6 procent

Ganska bra                                  30,5 procent