Alecta ändrar konsolideringspolicy för ITP 2

Alectas styrelse har beslutat att ändra konsolideringspolicyn för förmånsbestämda försäkringar. Ändringen görs för att ytterligare värna den högt ställda värdesäkringsambitionen och för att tydliggöra vilka konsolideringsnivåer som krävs för att återbäring ska kunna ges till de försäkrade och till företagen.

Alectas styrelse har beslutat att konsolideringsnivån för förmånsbestämda försäkringar normalt ska tillåtas variera mellan 125 och 175 procent. Det är en utvidgning av nuvarande intervall (125-155 procent) som gällt sedan 2006. Utvidgningen görs för att ytterligare värna den högt ställda värdesäkringsambitionen i planen.

- Den förmånsbestämda pensionsplanen ITP 2 är en pensionsplan i långsam utfasning. Planen är endast öppen för försäkrade födda före 1979 vilket innebär att premievolymen successivt kommer att minska. Det finns därmed på längre sikt inget tillflöde av nya premier, och därmed riskkapital, som kan hjälpa till att lyfta konsolideringsnivån om den blir för låg. Volatiliteten i konsolideringsnivå har dessutom varit högre än vad som förväntades när dagens konsolideringsintervall fastställdes 2006, säger Fredrik Palm, Produktchef på Alecta.

I den nya konsolideringspolicyn tydliggörs även vilken typ av återbäring som kan bli aktuell vid olika konsolideringsnivåer.

• 125 procent – nedre gräns för värdesäkring av pensioner (pensionstillägg)
  • 135 procent – nedre gräns för höjning av intjänad pensionsrätt (fribrevsuppräkning)
  • 150 procent – nedre gräns för premiereduktion
  • 175 procent – nedre gräns för övrig återbäring till försäkringstagare

Christina Malmberg Hägerstrand
Chef Extern kommunikation och Presschef
+46 72 855 93 29

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar 830 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,4 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.