Alecta Fastigheter anställer Chief Investment Officer

Alecta Fastigheter expanderar och rekryterar Jenny Lindholm för nyckelrollen som CIO. Nu skapas ett långsiktigt och framtidsorienterat fastighetsbolag och ett av målen är att dubblera fastighetsportföljen kommande år.

Alecta Fastigheter har siktet inställt på att dubblera sitt nuvarande fastighetsbestånd värderat till 45 miljarder kronor under de närmaste åren. Jenny Lindholm som nu tillträder tjänsten som CIO kommer spela en ytterst viktig roll i expansionsplanen.

-Målet att dubblera vårt innehav är en ambitiös satsning som ska skapa en trygg och bra avkastning för Alectas pensionssparare. Vår chef för investeringar kommer att spela en central roll i denna långsiktiga, hållbara och strategiska tillväxt. Med Jenny Lindholm får vi en mycket erfaren person vid rodret för vår expansionsresa, med mångårig erfarenhet inom fastighetsbranschen. Vi är mycket glada att välkomna henne till oss , säger Lena Boberg, VD på Alecta Fastigheter.

I rollen som CIO ansvarar Jenny Lindholm för transaktioner och analys, inledningsvis i Sverige men på sikt även i övriga Norden. I linje med expansionsplanen ligger fokus primärt på förvärv av fastigheter.

-Att vara med och bygga ett modernt fastighetsbolag från grunden är i mina ögon lika mycket en utmaning som en möjlighet. Alecta Fastigheter har redan en intressant, diversifierad portfölj och jag ser fram emot att förstärka den ytterligare med framtidssäkrade tillskott i såväl etablerade som snabbväxande områden, kommenterar Jenny Lindholm, tillträdande CIO på Alecta Fastigheter.

Jenny som tidigare arbetat i ledande roller hos fastighetsaktörer som Catella, Niam, Hemfosa och Nyfosa kommer allra närmast från tyska Allianz Real Estate där hon agerat Director Nordics med ansvar för investeringar och strategiska tillgångar. Jenny kommer att ingå i ledningsgruppen och tillträder tjänsten som CIO på Alecta Fastigheter i oktober.

Alecta Fastigheter bildades 1 januari 2021 och är redan från start ett av Sveriges största fastighetsbolag. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda 46 miljarder ska växa kraftigt de kommande åren. Alecta Fastigheter är ett långsiktigt och framtidsorienterat fastighetsbolag som ska bidra till stadens, platsens och fastigheternas resilienta och långsiktiga utveckling och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

Alecta Fastigheter rekryterar Marknadsområdeschef till Nacka Strand23.8.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under hösten 2021 tog Alecta Fastigheter hem förvaltningen och utvecklingen för merparten av sina fastigheter i Stockholm. Alecta Fastigheter fortsätter nu sin tillväxtresa i Stockholm och rekryterar ett helt nytt team till Nacka Strand. Teamet ska stå redo att ta hem förvaltningen den 1 februari 2023. Nu rekryteras Gabriella Månsson Hammond som Marknadsområdeschef för Nacka strand.