Alecta Fastigheter förvärvar Solna Centrum

Alecta Fastigheter förvärvar Solna Centrum från Unibail Rodamco Westfield. Tillträdet äger rum den 1 februari nästa år. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 2,8 mdkr och fastigheternas uthyrningsbara area är 79 400 kvadratmeter.
Solna Centrum exteriör

Solna Centrum har ett strategiskt läge i en av Sveriges snabbast växande kommuner mitt i ett dynamiskt stadsutvecklingsområde där Solna Stad nu växer samman med Stockholms innerstad via Hagastaden.

- Vi är mycket glada över det här förvärvet och vi ser en stor potential i platsens kommande utveckling. Solna Centrum ligger helt i linje med Alecta Fastigheters ambition att investera i hållbar och långsiktig utveckling av platser och miljöer i attraktiva tillväxtstäder, säger Lena Boberg, vd på Alecta Fastigheter.

Solna Centrumär idag ett levande stadscentrum med en bred mix av service, kontor, bostäder, handel, restauranger och caféer som lockar miljontals besökare varje år. Med sitt starka kommunikationsläge utgör centrumet en viktig knutpunkt både idag och i framtiden. Centrumet är även certifierat enligt BREEAM In-Use ”Excellent” och ”Very good”.

- Vi är övertygade om att det här kommer att bli en allt viktigare mötesplatsoch vi ser fram emot att inleda vårt samarbete med Solna stad och alla som bor, arbetar i och besöker Solna Centrum för att förädla och utveckla platsen in i framtiden, fortsätter Lena Boberg.

För mer information, vänligen kontakta:
Josefine Fors, Marknad- och kommunikation
josefine.fors@alecta.se

Solna Centrum exteriör
Solna Centrum
Lena Boberg

Om Alecta Fastigheter
Alecta Fastigheter bildades 1 januari 2021 och är redan från start ett av Sveriges största fastighetsbolag. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda 46 miljarder ska växa kraftigt de kommande åren. Alecta Fastigheter är ett långsiktigt och framtidsorienterat fastighetsbolag som ska bidra till stadens, platsens och fastigheternas resilienta och långsiktiga utveckling och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

Alecta Fastigheter utmanar coworking – startar Flexiwork med Flexitainment3.4.2024 06:25:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterar Alecta Fastigheter det nya konceptet Flexiwork som utmanar landets coworking-aktörer. Med Flexiwork tar Alecta Fastigheter full frihet till en helt ny nivå genom att avtalen är flexibla och antalet lösningar för kunderna är obegränsade. Flexitainment är ett aktivitetsprogram som ska samla de som är i huset i workshops, föreläsningar, minikonserter, provsmakningar, öppen pitchscen och annat som med tiden utvecklas tillsammans med kunderna in i framtidens mötesplatser.

Alecta Fastigheter tar hem förvaltningen av Bredden2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta Fastigheter har sedan 2019 ägt Bredden – området i Upplands Väsby mellan Stockholm City och Arlanda som med sitt breda utbud av handel, kontor, hotell, restauranger och träningsanläggningar blivit en självklar destination för såväl kommuninvånare som internationella turister. Nu har det blivit dags för Alecta Fastigheter att ta hem förvaltningen och därmed också stärka förutsättningarna för att ytterligare utveckla fastigheterna och platsen.