Alecta Fastigheter lanserar kunskapsarenan AIM

-Vi lever i en komplex värld som förändrats enormt under det senaste året. Ingen sektor eller bransch är skonad och i mångt och mycket rör vi oss i nya farvatten, utan karta. Vi har höga ambitioner med AIM och vill skapa en arena där vi delar insikter och lär av varandra för att möta framtidens möjligheter och utmaningar, berättar Karolin Forsling, chef för stadsutveckling, hållbarhet, varumärke på Alecta Fastigheter.

På AIMs första event deltog motorerna i svenskt näringsliv och debatterade ”Framtidens arbetsliv och stadsliv”. Deltagande företag diskuterade frågor som i högsta grad direkt berör dess totalt cirka 290 000 anställda - exempelvis att jakten på talangerna, vikten av företagsidentitet, kravet på förändrat ledarskap blir allt svårare när den fasta kontorsplatsen byts mot ett mer flexibelt arbetsliv.

De återkommande AIM eventen kommer ske i form av seminarier, rundabordssamtal och workshops där den tematiska formen förändras, allt för att stimulera erfarenhets- och kunskapsutbytet mellan deltagarna.

-Vi hoppas att AIM kan fungera som en idéinkubator och att dessa därefter snabbt ska kunna omsättas i pilotprojekt. Just insikten att den omedelbara framtiden kommer handla om att testa, lära och experimentera ett flertal lösningar var något som framkom tydligt under vår första AIM-träff. Det stärker vår tro om vikten att vi verkligen vågar dela insikter och kunskap, kommenterar Karolin Forsling.

Alecta Fastigheter är ett ungt fastighetsbolag och ett av de största i Sverige. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda drygt 52 miljarder ska växa de kommande åren. Vi är långsiktiga, framtidsorienterade och arbetar varje dag med att skapa framtidsvärde genom att lyfta människor, verksamheter och städer och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

Alecta Fastigheter utmanar coworking – startar Flexiwork med Flexitainment3.4.2024 06:25:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterar Alecta Fastigheter det nya konceptet Flexiwork som utmanar landets coworking-aktörer. Med Flexiwork tar Alecta Fastigheter full frihet till en helt ny nivå genom att avtalen är flexibla och antalet lösningar för kunderna är obegränsade. Flexitainment är ett aktivitetsprogram som ska samla de som är i huset i workshops, föreläsningar, minikonserter, provsmakningar, öppen pitchscen och annat som med tiden utvecklas tillsammans med kunderna in i framtidens mötesplatser.

Alecta Fastigheter tar hem förvaltningen av Bredden2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta Fastigheter har sedan 2019 ägt Bredden – området i Upplands Väsby mellan Stockholm City och Arlanda som med sitt breda utbud av handel, kontor, hotell, restauranger och träningsanläggningar blivit en självklar destination för såväl kommuninvånare som internationella turister. Nu har det blivit dags för Alecta Fastigheter att ta hem förvaltningen och därmed också stärka förutsättningarna för att ytterligare utveckla fastigheterna och platsen.