Alecta Fastigheter rekryterar Lena Rönnbäck som CFO

Lena Rönnbäck har anställts som Alecta Fastigheters Chief Financial Officer. I denna centrala position kommer hon att spela en viktig roll för bolagets fortsatta utveckling.
Lena Rönnbäck

Alecta Fastigheter befinner sig i en expansiv fas med siktet inställt på att dubblera fastighetsbeståndet de kommande åren.

- Jag är otroligt glad över att vi på Alecta Fastigheter får Lena som ny kollega och CFO. Lena kommer med sin erfarenhet och gedigna kompetens att bidra inom flera viktiga områden i den utvecklingsfas vi befinner oss i, säger Lena Boberg, VD på Alecta Fastigheter.

Lena Rönnbäck kommer i rollen som CFO även ansvara för bolagets verksamhetsutveckling och digitalisering, utöver ekonomi och finans.

- Jag ser fram emot att få vara med och bygga bolag och vara en del av den resa som Alecta Fastigheter har påbörjat. Utifrån min mångåriga bakgrund inom fastighetsbranschen hoppas jag kunna bidra till fortsatt utveckling och att driva verksamheten framåt med målet att växla upp och förvalta olika möjligheter för att skapa större värden, säger Lena Rönnbäck.

Idag arbetar Lena Rönnbäck i motsvarande roll på Skandia Fastigheter, där hon har varit verksam på olika positioner i många år. Hon har tidigare jobbat som revisor för KPMG. Lena tillträder som CFO på Alecta Fastigheter den 1 maj och kommer ingå i ledningsgruppen.

Lena Rönnbäck

Alecta Fastigheter är ett ungt fastighetsbolag och ett av de största i Sverige. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda drygt 52 miljarder ska växa de kommande åren. Vi är långsiktiga, framtidsorienterade och arbetar varje dag med att skapa framtidsvärde genom att lyfta människor, verksamheter och städer och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

Alecta Fastigheter utmanar coworking – startar Flexiwork med Flexitainment3.4.2024 06:25:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterar Alecta Fastigheter det nya konceptet Flexiwork som utmanar landets coworking-aktörer. Med Flexiwork tar Alecta Fastigheter full frihet till en helt ny nivå genom att avtalen är flexibla och antalet lösningar för kunderna är obegränsade. Flexitainment är ett aktivitetsprogram som ska samla de som är i huset i workshops, föreläsningar, minikonserter, provsmakningar, öppen pitchscen och annat som med tiden utvecklas tillsammans med kunderna in i framtidens mötesplatser.

Alecta Fastigheter tar hem förvaltningen av Bredden2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta Fastigheter har sedan 2019 ägt Bredden – området i Upplands Väsby mellan Stockholm City och Arlanda som med sitt breda utbud av handel, kontor, hotell, restauranger och träningsanläggningar blivit en självklar destination för såväl kommuninvånare som internationella turister. Nu har det blivit dags för Alecta Fastigheter att ta hem förvaltningen och därmed också stärka förutsättningarna för att ytterligare utveckla fastigheterna och platsen.