Alecta först i världen med att certifieras av ESG4Real

ESG4Real är en ny certifiering som utfärdas av Responsible Investors Alliance International (RIA International). RIA grundades av flera aktörer inom finansindustrin, företrädesvis kapitalförvaltare från Sverige och Nederländerna. Alecta har som första kapitalförvaltare i världen blivit certifierade enligt ESG4Real:s principer, och hoppas att certifieringen ska underlätta för pensionssparare att välja hållbara alternativ.
Peter Lööw

Alecta är Sveriges, och Europas femte, största pensionsförvaltare och rankas ofta i topp när det kommer till finansiell hållbarhet. Vd Magnus Billing var medlem i EU.s expertgrupp om en hållbar finansmarknad vars rekommendationer kommissionen tagit fasta i sin handlingsplan, bland annat i form av lagstiftning.

Peter Lööw, ansvarig för hållbara investeringar hos Alecta, har varit drivande i den krävande processen att certifiera kapitalförvaltningen;

-          Vi har ansvar för 2,5 miljoner människors pensioner. Vi måste säkerställa att det kapital vi förvaltar har en långsiktig värdeutveckling och därför är hållbarhet en kärna i våra investeringar. Det är långt från marknadsföring. Hållbarhet är en kritisk aspekt att beakta och ingår i våra investeringsprocesser, därför är vi stolta över att vara certifierade av ESG4Real.

Certifieringen kräver att Alecta exkluderar bolag verksamma inom kontroversiella vapen, att noterade aktier och företagsobligationer screenas för normbrott, att hållbarhetsaspekter integreras i investeringsbeslut samt att Alecta utövar ett aktivt ägande genom bland annat dialoger och röstning. Certifieringen gäller noterade aktier och företagsobligationer och godkändes i juni 2019.

Morgan Zerne, vd på RIA Sweden, som har arbetat nära Peter Lööw under processen, hoppas att certifieringen av Alecta kommer att bidra till att fler uppmärksammar ESG4Real.

-          Jag är stolt över att ESG4Real, en av de mest heltäckande standarderna för ansvarsfulla investeringar, nu rullas ut på den svenska marknaden. Att Alecta, en av de största kapitalförvaltarna i Norden, är den första organisationen som har slutfört en certifieringsprocess ger oss en ordentlig skjuts i att skapa en ny industristandard för ESG.

ESG4Real är Alectas första heltäckande certifiering på investeringssidan. Övriga exempel på initiativ och samarbeten inom hållbara finanser som Alecta anslutit sig till är Climate Action 100+, CDP, The Montreal Carbon Pledge, PRI och Swesif.

Läs mer om Alectas arbete inom hållbarhet: https://www.alecta.se/om-alecta/hallbarhet-och-agande

Läs mer om ESG4Real: https://www.riainternational.org/esg4real/about

För mer information, kontakta:

Peter Lööw, hållbarhetsansvarig, kapitalförvaltning hos Alecta
E-post: peter.loow@alecta.se

Hannes Hultcrantz, PR-ansvarig, Alecta
E-post: hannes.hultcrantz@alecta.se
Tel: + 46 733 10 06 01

Peter Lööw

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar cirka 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.