Alecta förvärvar 10 fastigheter i Nacka Strand

Alecta har via bolag förvärvat 10 fastigheter i Nacka Strand med cirka 110 000 kvadratmeter uthyrningsbar area och cirka 300 kommersiella hyresgäster. Fastigheterna innehåller i huvudsak kontor, hotell, publika lokaler och utbildningslokaler. Alecta tillträdde fastigheterna den 11 januari 2017.

Nacka Strand omvandlades i huvudsak i början av 90-talet, dels genom konvertering av den gamla bilfabriken från 30-talet och dels genom nyproduktion av ett flertal kontorsbyggnader. Hela området förvärvades 2012 av Carlyle som sedan förvärvet arbetat med att ta fram nya detaljplaner som tillåter nybyggnad av bostäder och konvertering av kontor till bostäder. Det finns en plan att skapa cirka 1 500 nya lägenheter i Nacka Strand vilket i sin tur innebär ytterligare satsningar på service och kommunikationer de kommande åren.

– Vi är mycket glada över förvärvet av de kommersiella delarna av Nacka Strand. Nacka Strand med sin diversifierade hyresgäststruktur och goda utvecklingsmöjligheter gör att affären är intressant för oss. Nacka är en av Sveriges snabbast växande kommuner och beslutet att förlänga tunnelbanan till Nacka centrum ger självklart området ännu större attraktionskraft på sikt. Efterfrågan på lokaler i området är hög och etableringen av Stockholm Fashion District med 12 000 kvm lokaler är ett exempel på verksamheter som nu finns i Nacka Strand. Vi ser investeringen i Nacka Strand som långsiktig och vi fortsätter utvecklingen tillsammans med andra aktörer inom området” säger Fredrik Palm, chef Fastigheter Alecta.

Alectas juridiska rådgivare i transaktionen var Falkenborn Advokatbyrå.

Johan Anderson, presschef Alecta tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se
Fredrik Palm, chef Fastigheter Alecta, tel. 08-441 62 77, fredrik.palm@alecta.com

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 750 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.