Alecta har förvärvat aktier i Anticimex för 1,5 miljarder kronor

Alecta har investerat 1,5 miljarder kronor i Anticimex genom att förvärva 9,6% av bolaget från huvudägaren. Investeringen skedde i form av en kombination av stam- och preferensaktier, och genomfördes i januari 2018.

”Anticimex är ett globalt ledande bolag inom skadedjursbekämpning med stabilt stigande omsättning och lönsamhet. Vi anser att investeringen uppfyller många kriterier som kännetecknar ett framgångsrikt kvalitetsbolag. Vi har gjort en egen, oberoende analys av Anticimex och gör bedömningen att bolaget har fortsatt goda utvecklingsmöjligheter med potential att bli en världsledande aktör inom modern skadedjursbekämpning och relaterade försäkringslösningar. Vi har all anledning att tro att detta kan bli en bra investering för våra kunder på lång sikt” säger Bo Selling, aktiechef på Alecta.

Anticimex grundades 1934 och har idag över 5 000 anställda med verksamhet i 17 länder. Bolaget har visat tillväxt varje år sedan de senaste 83 åren. Genom att kontinuerligt utveckla nya erbjudanden har Anticimex skapat en bred portfölj med tjänster som ger privatpersoner och företag en tryggare miljö. Anticimex ägs sedan 2012 av EQT.

Christina Malmberg Hägerstrand, Chef Extern kommunikation och presschef Alecta, 070-855 93 29christina.hagerstrand@alecta.se

08-441 63 29http://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar 830 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,4 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Alecta får förlängt uppdrag som ickevalsbolag inom ITP9.3.2018 12:17Pressmeddelande

Alecta har i konkurrens med andra bolag blivit utsett till ickevalsbolag för att under ytterligare fem år förvalta den premiebestämda ålderspensionen inom ITP-planen, dvs både ITP 1 och ITPK, för privatanställda tjänstemän. För de ITP-anslutna pensionssparare som inte gör ett aktivt val förvaltas tjänstepensionen därmed av Alecta. Alecta har även utsetts till ett av de aktiva val en ITP-ansluten pensionssparare kan göra inom traditionell förvaltning, ett så kallat kryssval.