Alecta har sålt fastigheter i USA

Alecta har slutfört försäljningen av 22 fastigheter i USA.

Som tidigare kommunicerats har Alecta haft en försäljningsprocess igång för att sälja de direktägda fastigheterna i USA. Denna process är nu slutförd och 22 fastigheter har sålts till två olika köpare. Köpeskillingen överstiger med god marginal den senaste externa värderingen.

Därmed är försäljningen av Alectas direktägda fastigheter utanför Sverige avslutad och kontoren i London och San Francisco avvecklas. Alecta har direktägt fastigheter utomlands sedan början av 1990-talet.

Alecta fortsätter att investera i fastigheter utanför Sverige men i indirekt form via delägande i bolag och fonder. Frans Heijbel har utsetts till portföljförvaltare för Alectas kvarvarande utländska fastighetsinvesteringar som i nuläget motsvarar ett totalt värde om cirka 12 miljarder kronor.

Fastighetsrådgivaren Jones Lang Lasalle och advokatbyrån Orrick har bistått Alecta i arbetet med försäljningen.

Johan Anderson, presschef Alecta tel: 070-288 68 11,  johan.anderson@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 750 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.