Alecta höjer pensionen för 1,6 miljoner kunder och ger 4 miljarder kronor i återbäring till Sveriges företag

Alectas styrelse har beslutat att värdesäkra förmånsbestämda pensioner med 0,39 procent och att fortsätta premiereduktionen med 65 procent för sjuk- och premiebefrielseförsäkring.

Alecta har höjt pensionsutbetalningarna i takt med inflationen sedan ITP-planens tillkomst 1960. För 2021 har Alectas styrelse beslutat höja de förmånsbestämda pensionerna med 0,39 procent, motsvarande inflationen det senaste året. Höjningen berör de omkring 1,6 miljoner kunder hos Alecta som omfattas av tjänstepensionen ITP 2. Beslutet gäller pensioner under utbetalning samt intjänad pension som ännu inte börjat betalas ut.

”Att vi trots dessa utmanande tider kan ge våra privatkunder höjda pensioner och våra företagskunder lägre kostnader är ett styrkebesked. Alectas kunder, som också är våra ägare, kan känna sig trygga med att allt överskott går tillbaka till dem”, säger Magnus Billing, vd på Alecta.

Fortsatt premiereduktion

Sedan 2017 har antalet långtidssjukskrivna ITP-tjänstemän successivt sjunkit. Coronapandemin har än så länge inte inneburit att trenden med allt färre långtidssjukskrivna brutits.

Färre sjukfall i kombination med Alectas starka finansiella ställning innebar att styrelsen fattade beslut om bibehållen premiereduktion med 65 procent för sjuk- och premiebefrielseförsäkring, vilket ger knappt 4 miljarder kronor i återbäring till kundföretagen under 2021.

Premien för tjänstegrupplivförsäkring TGL lämnas oförändrad på 26 kronor per månad och anställd.

”Coronapandemin har inneburit fler dödsfall än normalt. Ökningen har varit som störst bland de äldsta i försäkringskollektivet. Bland försäkrade som arbetar och därmed omfattas av TGL har dödlighetsökningen varit mindre. Det innebär att premiesättningen inte påverkats av pandemin”, säger Fredrik Palm, produktchef på Alecta.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1000 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.