Alecta investerar 1 miljard SEK i Afrikas första sociala statsobligation

Alecta har investerat 100 miljoner euro, drygt 1 miljard svenska kronor, i en social statsobligation som finansierar välfärd och utveckling i ett västafrikanskt land.

Peter Lööw

Obligationen ska bland annat finansiera skolor, sjukvård, livsmedelsäkerhet och utbyggnad av infrastruktur. Investeringen bidrar till ett flertal av FN:s hållbarhetsmål, exempelvis

ingen fattigdom (mål nr. 1) , hälsa och välbefinande (mål nr. 3) och god utbildning för alla (mål nr. 4).

Alecta har idag en av världens största portföljer av gröna obligationer, och ser växande möjligheter i att finansiera även socioekonomisk utveckling. Det är bra exempel på när finansiellt motiverade investeringar ger mätbar social eller miljömässig effekt.

- Vi är stolta över att kunna investera i världens första sociala obligation i den här regionen. Investeringen visar hur Alecta kan bidra till en hållbar utveckling och samtidigt ge våra kunder en god riskjusterad avkastning på sitt pensionskapital. Det är väldigt spännande att få vara med i utvecklingen av en mer hållbar finansmarknad, säger Peter Lööw, hållbarhetsansvarig Alecta kapitalförvaltning.

Analysföretaget Vigeo Eiris har granskat att det ramverk som landet tagit fram följer Social Bond Principles (SBP). Ett av kraven för SBP är att emittenten ska återrapportera ett antal indikatorer som visar vilken effekt investeringen bidragit till.

- Vi ser ett ökat utbud av nya typer av investeringsmöjligheter där flera aktörer kommer samman och genom olika riskreducerande åtgärder gör det möjligt för institutionellt kapital att gå in och finansiera utveckling i nya regioner, utan avkall på vårt uppdrag. I det här fallet genom lokal och internationell återförsäkring via kreditgarantier, säger Peter Lööw.

Om obligationen

Obligationen värdepapperiserar ett lån tagit av ett västafrikanskt land och har strukturerats av den japanska banken MUFG. Hela lånebeloppet är försäkrat av African Trade Insurance Agency vilket i sin tur återförsäkrat hela det nominella beloppet hos ett större antal internationella återförsäkringsbolag.

Finansieringen via obligationen är öronmärkt till att användas till infrastruktur, bastjänster såsom skola, sjukvård och vattenrening, sysselsättning och matsäkerhet och landsbygd.

För mer information, kontakta:

Jacob Lapidus, chef externkommunikation och press, Alecta,
E-post: jacob.lapidus@alecta.se
Tel: +46 76 164 39 59

Peter Lööw, hållbarhetsansvarig, kapitalförvaltning hos Alecta
E-post: peter.loow@alecta.se
Tel: +46 70 619 90 79

Peter Lööw

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar cirka 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.

Många kombinerar redan pension med jobb6.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Alecta har låtit analysera över en halv miljon svenskars ekonomi och kan nu visa att var fjärde 70-åring och var tionde 77-åring jobbar i någon utsträckning. De flesta jobbar vidare helt frivilligt och anger stimulerande arbetsuppgifter som främsta skäl. Samtidigt påbörjas pensioneringsprocessen redan vid 61 år för många, då fler och fler börjar kombinera pension med jobb. Källa: SCB, bearbetning Alecta Alectas analys har utgått från deklarerade inkomster från inkomstskatteåret 2016. Sedan har dessa delats upp i arbets- och pensionsinkomst. Sammantaget ger det en helt ny bild av hur pensioneringen går till. Fredrik Palm, chef för Produkt och analyschef på Alecta kommenterar: ”Detta visar klart och tydligt att pensionering inte sker över en natt. Det är en process som för många pågår under ett decennium. Det faktum att var fjärde 70-åring jobbar i någon utsträckning tycker jag är slående.” Vidare anges de två vanligaste skälen till att jobba efter pensionsåldern vara stimulerande arbets