Alecta investerar 2 miljarder kronor i social obligation till stöd för företag som drabbas negativt av Covid-19

Alecta har investerat 2 miljarder i en social obligation utgiven av IFC. Obligationen ges ut för att finansiera stöd och lån till företag som påverkas starkt negativt av spridningen och oron kopplat till Covid-19. IFC är en del av Världsbanken som riktar sig mot den privata sektorn i utvecklingsländer.

Stödet går till företag i utvecklingsländer för att de ska kunna fortsätta bedriva sin verksamhet och behålla sina anställda. Företag i vissa strategiska sektorer som medicinsk utrustning och läkemedel får direkt stöd för att bland annat säkra att leverantörskedjor kan upprätthållas.

– Genom den här investeringen bidrar vi både till att motverka de negativa effekterna av Covid-19 och till att skapa trygghet för företag och deras anställda. Den här typen av investeringar i sociala obligationer gynnar långsiktigt både samhällen och våra kunder, säger Tony Persson, chef för ränte- och strategigruppen på Alecta.

Den sociala obligationen uppgick till totalt 3 miljarder svenska kronor och Alecta var den enskilt största investeraren. IFC är en del av Världsbanken som riktar sig mot den privata sektorn i utvecklingsländer. Obligationen är en del av Världsbankens åtagande från början av mars att avsätta upp till 14 miljarder USA-dollar för att stötta både länder och företag i privat sektor till följd av virusutbrottet.

Läs mer om IFCs arbete kring Covid-19.

Tony Persson. Foto: Evelina Carborn

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.

Alecta commits to invest USD 100 Million in new blended finance bond16.6.2021 06:00:00 CEST | Press release

Alecta, Sweden’s largest private pension fund, has invested approximately USD 100 million in a new social bond – Financing For Healthier Lives. The bond is emitted by a non-profit company facilitated by responsAbility, one of the leading asset managers in the field with more than USD 10 Billion invested in emerging markets. Sida, Sweden’s government agency for development cooperation, enables private funding of aid projects by issuing a guarantee.

Ny studie av långa sjukskrivningar bland privatanställda tjänstemän inom ITP 2009–202026.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta har analyserat sjukskrivningar längre än 90 dagar för perioden 2009–2020 bland de cirka en miljon privatanställda tjänstemän som har sjukförsäkring hos Alecta via ITP. Analysen visar på stora skillnader i andelen sjukfall inom gruppen. Andelen sjukfall är högre bland kvinnor än män, bland äldre än yngre, och bland de med lägre lön än högre lön.