Alecta investerar i onoterade IVC Group

Alecta har avtalat med EQT att förvärva en minoritetsandel i det onoterade brittiska veterinärklinikbolaget IVC Group. Investeringen uppgår till 75 miljoner brittiska pund, motsvarande ca 890 miljoner kronor.

IVC har ett nätverk av mer än 1.100 veterinärkliniker och djursjukhus och cirka 16.000 anställda i hela Europa. Företaget grundades 2011 och förvärvades av EQT i december 2016. I maj 2017 fusionerades IVC med Evidensia, en svensk veterinärgrupp med ett nätverk av 180 kliniker och sjukhus i Norden och Centraleuropa, som också ägdes av EQT. IVC har huvudkontor i Bristol i Storbritannien. Efter transaktionen ägs ca 20 procent av aktierna i bolaget av olika minoritetsinvesterare.

― IVC är ett ledande företag som nått framgång genom att driva på konsolideringen av en snabbt växande bransch. Nu får vi möjlighet att vara med och investera i bolaget i ytterligare en intressant tillväxtfas, säger Bo Selling, aktiechef på Alecta.

Hannes Hultcrantz
Presschef
hannes.hultcrantz@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 870 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder.

Många kombinerar redan pension med jobb6.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Alecta har låtit analysera över en halv miljon svenskars ekonomi och kan nu visa att var fjärde 70-åring och var tionde 77-åring jobbar i någon utsträckning. De flesta jobbar vidare helt frivilligt och anger stimulerande arbetsuppgifter som främsta skäl. Samtidigt påbörjas pensioneringsprocessen redan vid 61 år för många, då fler och fler börjar kombinera pension med jobb. Källa: SCB, bearbetning Alecta Alectas analys har utgått från deklarerade inkomster från inkomstskatteåret 2016. Sedan har dessa delats upp i arbets- och pensionsinkomst. Sammantaget ger det en helt ny bild av hur pensioneringen går till. Fredrik Palm, chef för Produkt och analyschef på Alecta kommenterar: ”Detta visar klart och tydligt att pensionering inte sker över en natt. Det är en process som för många pågår under ett decennium. Det faktum att var fjärde 70-åring jobbar i någon utsträckning tycker jag är slående.” Vidare anges de två vanligaste skälen till att jobba efter pensionsåldern vara stimulerande arbets