Alecta investerar i onoterade IVC Group

Alecta har avtalat med EQT att förvärva en minoritetsandel i det onoterade brittiska veterinärklinikbolaget IVC Group. Investeringen uppgår till 75 miljoner brittiska pund, motsvarande ca 890 miljoner kronor.

IVC har ett nätverk av mer än 1.100 veterinärkliniker och djursjukhus och cirka 16.000 anställda i hela Europa. Företaget grundades 2011 och förvärvades av EQT i december 2016. I maj 2017 fusionerades IVC med Evidensia, en svensk veterinärgrupp med ett nätverk av 180 kliniker och sjukhus i Norden och Centraleuropa, som också ägdes av EQT. IVC har huvudkontor i Bristol i Storbritannien. Efter transaktionen ägs ca 20 procent av aktierna i bolaget av olika minoritetsinvesterare.

― IVC är ett ledande företag som nått framgång genom att driva på konsolideringen av en snabbt växande bransch. Nu får vi möjlighet att vara med och investera i bolaget i ytterligare en intressant tillväxtfas, säger Bo Selling, aktiechef på Alecta.

Hannes Hultcrantz
Presschef
hannes.hultcrantz@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 870 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder.

Abonnera på våra pressmeddelanden.