Alecta

Alecta lanserar nytt internetkontor för 35 000 företagskunder

Dela
Idag lanserar Alecta ett nytt internetkontor för företag och ombud. Tjänsten riktar sig till 35 000 företags- och ombudskunder.

I internetkontoret kan Alectas företags- och ombudskunder bland annat hämta uppgifter om de anställdas ITP-försäkringar, göra kostnadsberäkningar, ta fram prognoser och administrera behörigheter. Idag gör Alectas företags- och ombudskunder cirka 125 000 inloggningar årligen på internetkontoret.

- Att våra kunder kan få en tydlig bild över viktiga nyckeltal och själva ta ut rapporter ger dem en större trygghet när de exempelvis behöver räkna på personalkostnader, jämföra information om sjukskrivningar med andra företag eller ge sina medarbetare råd kring tjänstepension. Det nya internetkontoret är byggt för att våra kunder ska få så stor nytta som möjligt av sina kollektivavtalade försäkringar, säger Katarina Thorslund, Chef Kund och vice vd på Alecta.

Dashboard visualiserar data och väcker nyfikenhet

En unik översikt, ”dashboard”, möter kunden efter inloggning. Där sammanfattas stora mängder data i en enkel och lättöverskådlig vy. Kunden kan se nyckeltal för sitt eget företag på ett intresseväckande sätt. Bland annat ges en aktuell bild över medarbetare som är sjukskrivna, hur många som omfattas av ITP 1 respektive ITP 2 och vilka som har valt en alternativ pensionslösning med mera. Uppgifterna om sjuka visas även bakåt i tiden och kan jämföras med hur det ser ut hos Alectas andra kundföretag.

- En framgångsfaktor i utvecklingen av det nya internetkontoret har varit ett agilt arbetssätt och att en blandning av kompetenser har deltagit i arbetet. En annan viktig faktor är att vi löpande låtit våra kunder vara med och testa med hjälp av våra användbarhetsexperter, säger Katarina Thorslund, Chef Kund och vice vd på Alecta.

Några andra nyheter

  • En översikt med nyckeltal för företaget.
  • Lättare att beställa och ta fram beställda rapporter.
  • Historiska data över sjukskrivningar, som kan jämföras med andra företag.
  • Ännu bättre ”Sök försäkrad” med kronologisk händelselogg.
  • Mobil, surfplatta eller dator – allt ser lika bra ut oavsett enhet med responsiv design.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Alecta
Alecta
Regeringsgatan 107
10373 Stockholm

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar cirka 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.

Följ Alecta

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Alecta

Alectas beredningsnämnd drar tillbaka förslaget att nominera Lars Rohde till styrelseordförande. Carina Åkerström föreslås i stället som ny styrelseordförande.30.1.2024 16:24:01 CET | Pressmeddelande

Det har efter det att Lars Rohde föreslagits till ny styrelseordförande i Alecta kommit till beredningsnämndens kännedom att Rohde kommer acceptera att föreslås till en annan styrelse i närtid. Alectas beredningsnämnd gör bedömningen att dessa båda uppdrag inte är förenliga av konkurrensskäl. Därmed dras förslaget om Lars Rohde tillbaka inför extra överstyrelsemötet den 6 februari och i stället föreslås Carina Åkerström, tidigare VD för Handelsbanken. Nytt datum för extra överstyrelsemöte blir den 22 februari.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye